Home

Business analist (m/v/x)

Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang (opvangwet van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

 

Fedasil zoekt een

Business Analist (m/v/x)

Voor de Directie Operationele Diensten

Interne en externe selectie

Referentienummer: 20250128-99999-148

 

Functie

Doel

Als Business analist vertaal je de noden van de collega’s op het terrein naar helder gestructureerde analyses waar de developers mee aan de slag kunnen. Zo stel je het Match-IT team in staat om oplossingen op maat te ontwikkelen voor de uitdagingen waarmee het agentschap en haar partners geconfronteerd worden. Jouw analyses vormen de blauwdruk voor een efficiënter beheer van het opvangnetwerk en een grotere flexibiliteit in het gebruik van de applicatie.

Context

Elke dag zorgt het opvangnetwerk voor menswaardige opvang voor meer dan 30 000 verzoekers om internationale bescherming. Bovenop de basishulp (bed, bad, brood) staan Fedasil en de opvangpartners ook in voor de sociale begeleiding van de bewoners.

De directie operationele diensten van Fedasil ontwikkelt sinds 2016 in samenwerking met de opvangpartners het softwarepakket Match-IT om belangrijke kernprocessen te stroomlijnen, high level inzicht te krijgen in de doelgroep en operationele realiteit, en de collega’s in het werkveld maximaal te ontlasten van administratieve inefficiëntie. Match-IT ondersteunt alle basisprocessen voor het identificeren van bewoners, het beheren van opvangplaatsen en het ondersteunen van de sociale begeleiding. De uitdaging voor de komende jaren is om de applicatie ‘future proof ‘ te maken  zodat deze  maximaal kan inspelen op nieuwe tendensen inzake migratiebeleid. En dit met behoud van een focus op flexibiliteit, gebruiksvriendelijkheid en administratieve efficiëntie.

Voor de bouw en het onderhoud van de Match-IT applicatie stuurt de Programma Manager drie teams aan: het technisch team (ontwikkeling en architectuur), het applicatie management team (onderhoud en support) en het productteam (aansturen nieuwe ontwikkelingen). Jij zal als business analist deel uitmaken van dat laatste team en dagelijks samenwerken met de drie teams. Samen met de andere analisten en business experts rapporteer je aan de Product Owner en streven jullie samen naar het maximaliseren van de meerwaarde van Match-IT voor de organisatie.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:

  • Je bouwt duurzame relaties op met diverse stakeholders binnen het opvangnetwerk.
  • Je bouwt kennis op van de processen binnen de organisatie om proactief noden, problemen en opportuniteiten te detecteren, te signaleren en voorstellen tot verbetering uit te werken, binnen de doelstellingen en roadmap van Match-IT.
  • Je maakt gebruiksvriendelijke functionele ontwerpen die coherent zijn met de applicatie en voldoen aan beleidsrichtlijnen, GDPR en andere vereisten.
  • Je voert functionele testen uit en ondersteunt de gebruikerstesten.
  • Je werkt nauw samen met de collega’s van de verschillende Match-IT teams en ondersteunt hen waar nodig. Je beantwoordt de vragen van onder andere de ontwikkelaars en het change management.
  • Je vormt de brug tussen de gebruikers van Match-IT en de ontwikkelaars.
  • Je ontwikkelt jezelf verder als analist, via intervisie met je collega-analisten, door opzoekwerk en in cursussen.

Profiel

U heeft een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.

Technische vaardigheden

Je heb een eerste ervaring met onderstaande technische vaardigheden, of je bent bereid om deze op korte termijn te leren:

  • Kennis van / Affiniteit met de opvangsector, sociale sector of plaatsbeheer
  • Beschrijven van gebruikersnoden en business processen
  • BPMN, UML, data modelling
  • Agile, Scrum, project management basics
  • Privacy wetgevingen, GDPR
  • UX / UI, mockups
  • Jira, Confluence
  • Lean, procesmanagement en – analyse, design thinking, ...

Algemene vaardigheden

Soft skills:

  • Zeer goed begrip van Nederlands, Frans en Engels
  • Goede sociale en communicatievaardigheden
  • Presentaties geven en workshops begeleiden
  • Duurzame relaties opbouwen met diverse stakeholders
  • Diplomatisch en oplossingsgericht overleg leiden
  • Inlevingsvermogen
  • Collegiaal

Analytische vaardigheden:

  • Een helder onderscheid maken tussen een nood/behoefte en de oplossing ervan
  • Oog voor detail en kwaliteit
  • Feiten in een ruimere context plaatsen
  • Streven naar eenvoud en efficiëntie in processen
  • Logische conclusies trekken uit beschikbare gegevens en hypotheses formuleren
  • Niet uit de weg gaan voor complexe vraagstukken en hier een uitdaging in zien
  • Heldere en gestructureerde documentatie opstellen

Diploma en ervaring

  • Master / Licentie
  • Aantoonbare ervaring in het uitvoeren van analytische opdrachten van enige complexiteit

Aanbod

Type overeenkomst

Voltijds contract van onbepaalde duur (38u/week) met clausule in het kader van Europese Financiering (AMIF).

Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.

Een administratief uurrooster met vaste en variabele periodes en diensten van 7u36 per dag, van maandag tot en met vrijdag.

Plaats van tewerkstelling

Fedasil Hoofdzetel

Kartuizersstraat 21,

1000 Brussel 

Loon

Je wordt aangeworven op niveau NA11 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt € 3793,81 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be

Voordelen

Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Mogelijkheid tot Telewerk

Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren)

Zin om te solliciteren?

Solliciteer tegen ten laatste 10-02-25 via www.fedasil.be

Om in overweging genomen te worden, moet jouw kandidatuurdossier het volgende bevatten:

  • Een motivatiebrief;
  • Een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen);
  • Een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma0

Indien je het diploma vereist voor de functie in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg de website over gelijkstelling van NARIC-Vlaanderen.

De kennis van het Nederlands

Indien je jouw diploma in een andere taal dan het Nederlands hebt behaald, moet je beschikken over het taalattest Artikel 7 van Selor. Dit attest bewijst dat je geslaagd bent voor een examen over de kennis van het Nederlands en is noodzakelijk om voor deze functie te kunnen aangeworven worden. Gelieve dit attest bij jouw kandidatuur toe te voegen. Voor meer informatie, raadpleeg https://werkenvoor.be/nl

Juridische attesten

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordeljke informeren.

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attesten indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie 

De selectie, bestaande uit een schriftelijke test en een selectiegesprek, zal plaatsvinden in de week van 11-02-2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, maar niet als eerste gerangschikt staan, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 1 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij christophe.mahaut@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

 

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.