Adjunct-Dienstcoördinator sociale dienst (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.
Fedasil zoekt een
Adjunct-Dienstcoördinator sociale dienst (m/v/x)
Aanmeldcentrum
Reserve selectie
Referentienummer: 99007-805
Functie
Doel
Je bent de adjunct van de dienstverantwoordelijke van een sociale dienst. Als adjunct ondersteun je de dienstverantwoordelijke voor wat betreft de organisatie en de teamondersteuning in het behalen van de resultaten.
Context
Het Aanmeldcentrum (AMC) behoort tot het departement “Aankomst” en werd opgericht in december 2018 als het enige centrum waar de Verzoekers om Internationale Bescherming (VIB) zich kunnen aanmelden. De missie van het centrum is het identificeren van noden en het eerste onthaal van de VIB. Het aankomsttraject bestaat uit een kort verblijf inclusief materiële hulpverlening en identificatie van de belangrijkste noden van de verzoekers van de internationale bescherming (VIB) met als doel ze te kunnen laten doorstromen naar een opvangcentrum.
Het AMC bestaat uit twee operationele afdelingen: “Dispatching” en de afdeling “Ontvangst & Oriëntatie”.
De personeelsleden in de afdeling dispatching zorgen voor de eerste sociale en medische screening van de VIB met als doel de gepaste opvang in het aankomsttraject toe te wijzen.
De personeelsleden in de afdeling Ontvangst & Oriëntatie verzekeren de omkadering van de bewoners tijdens het eerste aankomsttraject (de eerste ontvangst). Deze opvang duurt in normale omstandigheden gemiddeld enkele dagen. Het centrum heeft hiervoor een capaciteit van 850 bewoners en bestaat uit 250 personeelsleden.
(meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).
Inhoud
Als adjunct van de dienstverantwoordelijke, neem je de volgende taken op, en dit gedeeld met de dienstverantwoordelijke:
- Samen met de verantwoordelijke zie je toe op de sociale opvolging van de bewoners in de blok. Je zorgt voor en verbetert de samenwerking met de ondersteunende diensten (shop, catering, hygiëne, beveiliging en infrastructuur).
- Je zorgt voor de goede werking van de blok en de aansluiting van de blok met de 2 andere blokken en de andere diensten van het Aanmeldcentrum.
- Monitoring + evaluatie: je controleert de dienstverlening aan de bewoners en doet voorstellen om deze te verbeteren
- Je zorgt voor de follow-up van de gegevensverzameling en -analyse in samenwerking met andere collega's
- Je zorgt dat je samen met je diensthoofd constant op de hoogte bent van het beleid, de procedures en de praktijken m.b.t. opvang van asielzoekers
- Voorzien in een goede en regelmatige communicatie en informatievoorziening binnen het team, zodat de medewerkers optimaal geïnformeerd hun taken kunnen vervullen
- Je raad en bijstand verlenen in opvolging van problematische situaties met betrekking tot het dagelijks leven in het centrum of bij de behandeling van moeilijke dossiers
- Je staat in voor de aansturing van het team: organisatie, coördinatie en supervisie van het werk
- Je vertaalt en voert sollicitatie-, plannings-, prestatie- en evaluatiegesprekken in het kader van de evaluatiecyclus.
- Je staat in voor de begeleiding van (nieuwe) medewerkers (meer bepaald de intakes).
- Je moedigt een goede teamspirit aan en bevordert een aangename sfeer op het werk.
- Je implementeert specifieke projecten.
- Je vertegenwoordigt de dienst tijdens vergaderingen en overlegmomenten intern en met andere diensten
- Je vervult de functie van een back-up van de dienstverantwoordelijke – garandeert hiermee de continuïteit van de dienst en fungeert eveneens als aanspreekpunt.
- Je helpt uurroosters opstellen
- Je biedt ondersteuning bij de redactie en bij de uitwerking van de procedures, richtlijnen en vademecums
- Je doet de opvolging en implementeert de instructies van je directie op het niveau van de werking van de dienst
- Als lid van het team voer je taken uit ter vervanging of ondersteuning van jouw personeel (sociaal begeleider of sociaal assistent).
Profiel
U hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.
Diploma en ervaring
Je bent houder van een bachelor/graduaat diploma, bij voorkeur in sociaal/maatschappelijk werk.
Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in maatschappelijke hulpverlening.
Technische competenties
Je hebt kennis van tools voor de coördinatie van een team.
Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, …
Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.
Algemene vaardigheden
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van de oplossing.
OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ONDERSTEUNEN VANUIT EXPERTISE: Anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
Troeven
Je hebt kennis van teammanagement en de evaluatie van medewerkers.
Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.
Je spreekt Nederlands en hebt kennis van het Frans
Je spreekt Engels en/of andere vreemde talen
Aanbod
Type overeenkomst
We leggen een wervingsreserve aan voor alle soorten arbeidscontracten voor een periode van 2 jaar. Deze reserve kan gebruikt worden voor andere Fedasil-centra.
Tewerkstelling: Voltijds (38u)
Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.
Plaats van tewerkstelling
Aanmeldcentrum - 9e Linielaan 27, 1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto € 2.913,67 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Premie voor leiding geven (indien team van min. 5 pers.).
Zin om te solliciteren?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 20/02/2025.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief
- een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen)
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma
Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be.
Kennis van het Nederlands
Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
SELECTIEPROCEDURE
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectiebestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden in de week van 03/03/2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Voor bijkomende info, contacteer jobs.amc@fedasil.be
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.