Home

afdelingshoofd van de afdeling dagelijks leven (M/V/X)

Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

 

Fedasil zoekt

Afdelingshoofd van de afdeling dagelijks leven (M/V/X)

voor opvangcentrum Jules Bordet

interne & externe/werfreserve selectie

Referentienummer: 9065-134

 

Functie

Je bent verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van het dagelijkse ondersteuningsdienst. Je leidt het team om de gewenste resultaten te behalen en ondersteunt de professionele ontwikkeling van het personeel.

Context

Het opvangcentrum Jules Bordet opende op 4 januari 2022 met spoed zijn deuren als crisiscentrum 'nachtopvang'. Het centrum is nu een  1e fase opvangcentrum voor verzoekers om internationale bescherming (IPD). Als opvangcentrum van de 1ste fase heeft het Jules Bordetcentrum de opdracht om de identificatie en de 1ste opvang van VIB's te verzekeren. Medewerkers ondersteunen bewoners tijdens de aankomstreis (1e receptie). Het aankomstproces bestaat uit een kort verblijf met inbegrip van het verlenen van materiële bijstand en het identificeren van de belangrijkste noden van de VIB met het oog op hun oriëntatie op een residentiële opvangplaats.

Het centrum heeft een capaciteit van 220 plaatsen bedragen, Het biedt onderdak aan gezinnen, alleenstaande mannen en alleenstaande minderjarige vreemdelingen(MENA).

Als afdelingshoofd van de afdeling dagelijks leven werk je binnen de ondersteuningsdienst. De afdeling bestaat uit 20 maatschappelijk werkers, 3 nachtwakers en een servicecoördinator. (meer informatie over het centrum in kwestie vindt u op www.fedasil.be).

Inhoud

Als teamleider werk je samen met je management aan het managen van de afdeling om de doelstellingen van de afdeling en de organisatie te behalen. Dit omvat de volgende taken:

Helpen bij het opstellen en implementeren van procedures, richtlijnen en vademecums
- Instructies van het management met betrekking tot het runnen van de afdeling opvolgen en toepassen
- Doelstellingen en prioriteiten voor het team bepalen
- Evalueren, corrigeren en vernieuwen van de algemene werking van de afdeling
- De taken van het team verdelen, toewijzen, bewaken en controleren
- Personeelsroosters opstellen

- Ervoor zorgen dat de huidige werkvoorschriften en gedragscodes worden nageleefd
- Bewaken van en bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening
- Je zorgt ervoor dat de interne communicatie van de afdeling goed functioneert, organiseert overlegsessies en organiseert het kennismanagement van de afdeling.

 Als lid van je team voer je taken uit om je collega's te vervangen of te ondersteunen.

Als coördinator geef je leiding aan je multidisciplinaire team. Dit omvat de volgende taken:

- Je houdt toezicht op de toepassing van wettelijke verplichtingen (aanslagen, enz.) en zorgt voor een aangenaam gemeenschapsleven.
- Je houdt toezicht op de dagelijkse activiteiten. Je ontwikkelt een operationeel plan, procedures en vademecums.
- Adviseren en begeleiden van probleemsituaties in verband met het dagelijks leven in het centrum en/of omgaan met moeilijke gevallen en incidenten in het centrum

- Zorgen voor een goede samenwerking met andere afdelingen
- Zorgen voor een vlotte communicatie en informatieverspreiding binnen het team, zodat het personeel over alle informatie beschikt die het nodig heeft om zijn taken optimaal uit te voeren

- Zorgen voor een effectieve en regelmatige communicatie en informatie-uitwisseling tussen het team en het management, zodat het personeel optimaal wordt ondersteund.
- Op de hoogte blijven van wijzigingen in beleid, procedures en praktijken met betrekking tot de opvang van aanvragers van internationale bescherming

Als coach motiveer en evalueer je je personeel om hun vaardigheden te ontwikkelen en de doelstellingen van je team te bereiken. Dit omvat de volgende taken:

- Begeleiden van de training van (nieuwe) medewerkers
- Rapporteren van problemen in het functioneren van medewerkers en aandragen van oplossingen
- Organiseren en voorbereiden van functie-, plannings-, operationele en beoordelingsgesprekken als onderdeel van de ontwikkelingscirkel
- Aanmoedigen van een goede teamgeest
- Oplossen van conflicten

Als contactpersoon vertegenwoordig je je afdeling binnen en buiten het centrum. Dit omvat de volgende taken:

- Zorgen voor samenwerking met andere teams en een soepel verloop van multidisciplinair overleg
- Goed contact onderhouden met het management en andere teams
- Deelnemen aan vergaderingen (briefing van het centrum, overleg met andere teamleiders, coördinatorenvergaderingen, werkgroepen, enz.)
- Netwerken en relaties met onze partners onderhouden en ontwikkelen (hoofdkantoor Fedasil, andere opvangcentra, enz.)

Profiel

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je hebt een bachelor- of universitair diploma, bij voorkeur met een sociale oriëntatie.
Je hebt relevante werkervaring in teamcoördinatie en planning (beheer van planningen en roosters).

Technische competenties

Vereisten

Je hebt ervaring met het begeleiden en aansturen van een team.
Je hebt kennis van de asielprocedure en het sociale netwerk
Je hebt een goede kennis van het Nederlands (tweetalige omgeving)
Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, Outlook, enz.
Je werkt gestructureerd en punctueel, haalt deadlines en kan prioriteiten stellen.

Je bent autonoom en in staat om initiatief te nemen.
Je bent flexibel en creatief in het vinden van oplossingen voor moeilijke problemen.
Je bent dynamisch, enthousiast en constructief.
Je bent discreet in de omgang met vertrouwelijke informatie.
Je bent gevoelig voor/geïnteresseerd in het werken met een kwetsbare multiculturele doelgroep.
Je bent in staat om planningen te beheren en plannen op te stellen.

 

Extra troeven

Je weet hoe je personeel moet aansturen en beoordelen

Je hebt kennis van het Engels, Frans en/of andere vreemde talen.

Je hebt ervaring in sociaal werk met opvang of in een interculturele context.

 

Algemene competenties (voor medewerkers van de federale overheid)

In team werken: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.

Klantgericht handelen: Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.

Betrouwbaarheid tonen: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.

Zichzelf ontwikkelen : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.

Doelstellingen bereiken: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.

INFORMATIE VERWERKEN : efficiënt en effectief zoeken, decoderen en verwerken van grote hoeveelheden gegevens binnen een beschikbare termijn.

Problemen oplossen: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.

ONDERSTEUNEN: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.

 

Aanbod

Type overeenkomst

Een voltijds contract (38u/week) van onbepaalde duur. Er wordt telkens een werfreserve aangelegd voor alle type.

Categorie B: Systeem op basis van uurroosters met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, vroeg, laat en occasioneel weekendwerk.

Plaats van tewerkstelling

FEDASIL – Bordet

Wolstraat 200, 1000 Bruxelles

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt minimum € 2.913.67(startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be

Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

 

Zin om te solliciteren?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link bij de vacature (www.fedasil.be). De uiterste datum om te solliciteren is 02/02/2025.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be. .

Kennis van het Nederlands

Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Selor. Voor meer informatie, raadpleeg www.selor.be

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen wij een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

 

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden .De selectiedatum wordt later bekendgemaakt.

Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

Voor bijkomende info, contacteer solange.muzinga@fedasil.be 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.