Home

Directeur aanmeldcentrum (onthaal & oriëntatie) (V/M/X)

Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

Fedasil zoekt:

Directeur aanmeldcentrum (onthaal & oriëntatie) (V/M/X)

Voor het eerste fase opvangcentrum Klein Kasteeltje, regio Brussel

A3, universitair

Interne/externe selectie

Referentienummer : 9007/794

 

Functie

Doel

U bent verantwoordelijk voor de uitvoering, de planning, het algemeen beheer en de dagelijkse coördinatie van de afdeling opvang en oriëntatie van het aankomstcentrum, in overeenstemming met de doelstellingen van Fedasil en het mandaat van het departement aankomst, om een hoogwaardige, humane en efficiënte opvang van aanvragers van internationale bescherming te garanderen.

 

Context

 

Fase 1-opvang is het eerste contactpunt met de Belgische autoriteiten voor de identificatie van aanvragers van internationale bescherming en het enige toegangspunt tot het opvangnetwerk. De identificatie gebeurt door de dienst "registratie" van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ). De opvang wordt verzorgd door Fedasil. 

In het kader van de oprichting van het departement Aankomsten (verantwoordelijk voor het beheer van de aankomsten in het opvangnetwerk en de opvang in de eerste fase) werft het agentschap een directeur aan voor het beheer van de residentiële opvang van de hoofdlocatie die verbonden is met de dispatching en DVZ.

U rapporteert aan de persoon die verantwoordelijk is voor de overgang van departement aankomst.

U bent rechtstreeks verantwoordelijk voor een team dat bestaat uit meerdere adjunct-directeurs.

(Als u meer wilt weten over de opvangcentra van Fedasil, kunt u kijken op www.fedasil.be).

 

Functieomschrijving

Als Centrummanager verantwoordelijk voor 1e fase opvangcentrum

- Vertaal je het beleid van het Operationeel Management naar operationele en strategische termen voor het centrum. Je stuurt het team van het centrum aan, ontwikkelt procedures, richtlijnen en vademecums en implementeert de instructies van het hoofdkantoor en de verantwoordelijke voor de overgang van departement aankomst. U bent verantwoordelijk voor de voortdurende evaluatie, heroriëntatie en vernieuwing van de algemene werking van de structuur.

- U ontwikkelt een modulair systeem dat voldoet aan de eisen van de 1e opvangfase; in dit systeem houdt u rekening met variaties in stromen en profielen, de korte en variabele verblijfsduur en de algemene situatie van het opvangnetwerk.

- U ontwikkelt een specifiek ondersteuningsprogramma voor de 1e opvangfase, waarbij u in het bijzonder de behoeften en middelen van VIB's vaststelt voordat ze worden overgedragen aan de 2e fase, en u bewaakt en evalueert de uitvoering ervan.

- Je informeert bewoners over hun rechten en plichten in de opvang, je handhaaft de interne orde door middel van bemiddeling en een sanctiebeleid, je plant een zinvol uurrooster voor bewoners en initiatieven gericht op empowerment van bewoners in het kader van de 1e fase van opvang.

- Je stelt het jaarbudget op in het kader van het algemeen beheersplan, superviseert acties en sluit contracten af met externe dienstverleners.

- Je houdt toezicht op de selectie en het beheer van het personeel dat aan het wooncentrum wordt toegewezen. Je ziet toe op de naleving van bestaande arbeidsreglementen, optimale arbeidsvoorwaarden, procedures, richtlijnen en gedragscodes.

- Je motiveert, coacht en beoordeelt je directieleden. Je neemt opleidingsinitiatieven gericht op vaardigheden en loopbaanontwikkeling.

- Je ontwikkelt een investeringsplan, je bent verantwoordelijk voor het aanvragen en opvolgen van contracten, je zorgt voor het algemene voorraadbeheer, je onderhoudt contacten met de Regie der Gebouwen en andere betrokken instanties en je rapporteert problemen aan het hoofdkantoor.

- Je ontwikkelt preventieprocedures en -richtlijnen (veiligheids-, medische en hygiëneaspecten); en je organiseert overleg met politie en brandweer. Je begeleidt psychosociale aspecten in samenwerking met interne en externe preventieadviseurs.

- U organiseert structuren voor overleg en dialoog met lokale belanghebbenden en de buurt, organiseert projecten en evenementen en legt samenwerkingsverbanden.

- Je neemt deel aan multidisciplinaire overleg- en managementvergaderingen, analyseert en presenteert gegevens en geeft het management van het Aankomstcentrum een weerslag van de standpunten die in jouw centrum naar voren komen.

- U bent persoonlijk beschikbaar voor medewerkers die worden geconfronteerd met problemen en vragen van operationele aard en u begeleidt complexe dossiers en probleemsituaties.

- Je neemt deel aan het bepalen van strategische doelstellingen. Je lanceert en implementeert projecten die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit en de consistentie van de dienstverlening en op het stroomlijnen van processen.

- Je vertegenwoordigt het aanmeldcentrum in verschillende organen en onderhoudt een goede samenwerking met de 2e fase centra.

- Je ontwikkelt een visie en richtlijnen voor de andere 1e fase opvanglocaties; je bewaakt en evalueert de uitvoering ervan.

 

Profiel

Je heeft een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je hebt een master-/licentiaatsdiploma.

Je hebt een relevante professionele ervaring in minstens twee van de volgende domeinen die samen ten minste 6 jaar bedragen.

  • Het aansturen en leidinggeven van een team ;
  • Het uitwerken, uitvoeren en implementeren als projectverantwoordelijke van projecten;
  • De dagelijkse coördinatie van een operationele entiteit (met bijvoorbeeld verantwoordelijkheid voor de domeinen personeelszaken, infrastructuur, veiligheid en of opvang)”

Technische competenties

- Ervaring met procesanalyse en organisatorische stroomlijning is wenselijk.

- Je hebt een grote interesse in onze doelgroep.

- Je hebt goede redactionele vaardigheden

- Je hebt uitstekende analytische vaardigheden om problemen te voorzien en/of er duurzame oplossingen voor te vinden

- Je hebt een uitstekend analytisch vermogen om te anticiperen op problemen en/of er duurzame oplossingen voor te vinden.

 

Algemene competenties (voor medewerkers van de federale overheid)

 

ORGANISEREN: Proactief zetten van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd.

Medewerkers ontwikkelen: Begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling)

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise. 

Je bent in staat om mensen met verschillende visies samen te brengen en te motiveren om nieuwe werkmethoden toe te passen en gestelde doelen te bereiken.

Je kunt bemiddelen in conflictsituaties.

Je bent flexibel en past je snel aan veranderingen aan.

Je bent stressbestendig en handelt gepast en beheerst, zelfs in moeilijke omstandigheden of onder tijdsdruk.

 

Troeven

Kennis van verblijfsprocedures en de opvangwet.

Je bent tweetalig FR-NL, kennis van het Engels.

Je hebt al gewerkt in een multidisciplinair team en/of in een residentiële omgeving.

 

 

Aanbod

Type overeenkomst

Voltijds contract van bepaalde duur (38u/week).

Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

 

Plaats van tewerkstelling

FEDASIL - Hoofdzetel

21 Kartuizersstraat

1000 Brussel

 

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau NA31 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto vanaf €5614,42 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

 

Zin om te solliciteren?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 09/02/2025.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we vereisten en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be.

Kennis van het Nederlands

Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be.

 

Juridische attesten

(uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

 

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 14/02/2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

Voor bijkomende info, contacteer hanna.bortier@fedasil.be (selectieverantwoordelijke hoofdzetel) of veronique.moline@fedasil.be per mail.

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.