Home

Sociaal Werker (Individueel Begeleider) (m/v/x)

  

  

 

 

Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

 

Sociaal Werker (Individueel Begeleider) (m/v/x)

Binnen Directie operationele diensten

Federale opvangcentra

STEENOKKERZEEL

Interne en externe selectie

Referentienummer(s): STE 9028/306 en 308

 

 

Functie

Doel

 

Je biedt op individuele wijze maatschappelijke, psychosociale en administratieve begeleiding aan minderjarige bewoners. Dit doe je via eerstelijns informatieverstrekking en raadgeving om hen bij te staan in hun procedure en verblijf in het centrum. Je biedt administratieve ondersteuning aan de staf in het kader van de integrale jeugdhulp.

 

 

Context

 

Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 70 bewoners en er werken momenteel een 40-tal personeelsleden.

De personeelsleden verzekeren de omkadering van de bewoners en hebben verschillende taken en profielen. Samen vormen ze de verschillende diensten van het centrum: het onthaal, de sociale dienst, de medische dienst, de logistieke-technische dienst, de administratie, de dienst schoolbegeleiding en animatie, de opvoeders,…

Binnen het centrum werk je op de sociale dienst. De sociale dienst van het centrum bestaat momenteel uit sociaal deskundigen, groepsbegeleiders en nachtbegeleiders (meer informatie over het centrum zelf vind je op www.fedasil.be).

 

 

Inhoud

 

  • Je voorziet de bewoners van heldere informatie over de centrumwerking, hun rechten en plichten, het recht op asiel en asielopvang en de mogelijke gevolgen.
  • Je staat de bewoners individueel bij in de administratieve afhandeling van hun asielaanvraag: je volgt hun dossier op, beheert de nodige documenten en vraagt informatie op bij interne en externe diensten.
  • Je biedt praktische maatschappelijke ondersteuning aan bewoners om hun zelfredzaamheid te verhogen, zowel binnen als buiten het centrum.
  • Je bent het individueel aanspreekpunt voor bepaalde bewoners. Je zorgt voor een vertrouwde omgeving, je bouwt een vertrouwensrelatie op, je verwijst indien nodig door naar gespecialiseerde diensten.
  • Je verzamelt relevante informatie, rekening houdend met de aanmeldcriteria van integrale jeugdhulp, om het aanvraagformulier (A-document) volledig en nauwkeurig in te vullen.
  • Je staat in voor de opvolging van de dossiers integrale jeugdhulp tot aan de opstart van de hulpverlening.
  • Je plant en organiseert de gesprekken tussen de jongeren, coördinatie en/of de pedagoge, de voogd, externen en indien nodig met een tolk.
  • Je verzorgt de eerstelijns dienstverlening betreffende de integrale jeugdhulp voor voogden en andere betrokkenen op een accurate en klantvriendelijke manier.

 

 

Profiel

Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.

 

Diploma en ervaring

 

Je bent houder van een bachelor/graduaat diploma, bij voorkeur in maatschappelijk werk.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in maatschappelijke hulpverlening.

 

 

Technische vaardigheden

Vereisten

 

Je hebt een goede kennis van de asielprocedure en het sociale netwerk.

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare multiculturele doelgroep. Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel,…

Je hebt bij voorkeur kennis van de integrale jeugdhulp.

 

 

Troeven

 

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je hebt kennis van het Engels en andere vreemde talen.

 

 

Algemene vaardigheden

 

  • In team werken

Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot oplossingen bij conflicten tussen collega's.

  • Klantgericht handelen

Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.

  • Betrouwbaarheid tonen

Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.

  • Zichzelf ontwikkelen

Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.

  • Doelstellingen bereiken

Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.

  • informatie analyseren

Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

  • Problemen oplossen

Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.

  • Ondersteunen

Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.

 

 

Aanbod

Type overeenkomst

Contract van onbepaalde duur

voltijds (38u/week)

Uurrooster met shiften van vroege-late-weekendprestaties, volgens uurrooster arbeidscategorie C

 

 

Plaats van tewerkstelling

Opvangcentrum Steenokkerzeel, Keizerinlaan 2, 1820 Steenokkerzeel

 

 

Loon

 

Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt €2.913,67 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be.

 

 

Voordelen

 

  • Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis

(direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime)

  • Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer
  • Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer
  • Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen via de Fed+ kaart
  • Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen
  • Valorisatie van nuttige werkervaring
  • Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren)

 

 

Zin om te solliciteren?

Solliciteer tegen ten laatste 05/01/2025 door het invullen van het sollicitatieformulier op www.fedasil.be.

 

Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuur-dossier het volgende bevatten:

  • jouw motivatiebrief
  • jouw gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

 

 

Buitenlands diploma

Indien je het diploma - vereist voor de functie - in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkvormigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg de website over gelijkstellingen van NARIC-Vlaanderen.

 

 

Kennis van het Nederlands

Je moet houder zijn van een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zo niet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands georganiseerd door Werkenvoor.be. Voor meer informatie, raadpleeg de website van Werkenvoor.be.

 

 

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad, algemeen model en model bedoeld voor werking met minderjarigen) gevraagd worden. Je strafblad dient in principe blanco te zijn en zal worden beoordeeld door de selectieverantwoordelijke.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

 

 

Personen met een handicap

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.

 

 

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuur-dossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling NARIC en/of taalattest certificaat indien nodig).

Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek. Naargelang het aantal ontvangen kandidaturen, behoudt de selectiecommissie zich het recht voor om het aantal weerhouden kandidaten te beperken.

 

 

Selectie

De selectie, bestaande uit een schriftelijke test en een selectiegesprek, zal plaatsvinden vanaf plaatsvinden in de loop van januari 2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, maar niet als eerste gerangschikt staan, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 1 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

Eventuele bijkomende informatie kan verkregen worden via evy.marien@fedasil.be.

(selectieverantwoordelijke OOC Steenokkerzeel). Gelieve niet te solliciteren via dit e-mailadres.

 

Veel succes!

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.