Home

Diensthoofd Medische Dienst(m/v/x)

Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

Fedasil zoekt een

Diensthoofd Medische Dienst (M/V/X)

voor het opvangcentrum van

Interne & externe / werfreserve selectie

Referentienummer: 9026/356

Functie

Doel

Werken voor Fedasil is werken met mensen. Onze teams in het opvangcentrum zorgen voor de basisbehoeften van de bewoners en bieden sociale, juridische, medische en psychologische begeleiding.

We werken als organisatie transversaal samen aan dezelfde strategie en aan éénzelfde doel: een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding voor onze bewoners, via onze eigen opvangcentra of de opvangstructuren van onze partners. We werken daarvoor ook intensief samen met verschillende partners.

De medische dienst van het centrum bieden we op een menswaardige manier medische begeleiding aan onze bewoners tijdens hun tijdelijk verblijf in ons transitcentrum.

Je staat in voor het algemene beheer van de dienst en je organiseert de medische begeleiding van de asielzoekers die tijdelijk in het Aanmeldcentrum wonen.

Context

Het OOC van Neder-Over-Heembeek  is één van de 4 observatie- en oriëntatiecentra voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen in België. Er is plaats voor 90 jongeren. Het centrum biedt een eerste opvang aan buitenlandse minderjarigen die zonder familie in ons land toekomen. Na enkele weken observatie worden de jongeren doorgestuurd naar een geschikte opvangplaats in een andere structuur.

Ongeveer 50 personeelsleden staan in voor de goede werking. Het centrum voorziet niet enkel in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), de jongeren krijgen ook sociale, juridische, medische en psychologische bijstand.

De personeelsleden verzekeren de omkadering van de bewoners en hebben verschillende taken en profielen. Samen vormen ze de verschillende diensten van het centrum: het onthaal, de sociale dienst, de medische dienst, de logistieke-technische dienst, de administratie, de opvoeders. (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).

Inhoud

Als dienstcoördinator:

  • U bepaalt en implementeert de werking van de dienst, met inbegrip van de werkprocedures en werkverdeling tussen uw medewerkers. U controleert en verbetert op dagelijkse basis de werking van de dienst en zorgt voor continuïteit van de dienst. Hiervoor gebruikt u de KPI en respecteert u het arbeidsreglement, de gedragscodes en de voorschriften. U volgt de taken op en organiseert teamvergaderingen.
  • U bepaalt de doelstellingen, doet de taakverdeling en legt de prioriteiten van het team vast in samenwerking met de directie. U volgt de dagelijkse werking op. U stelt een operationeel plan op, procedures en de vademecums.
  • U zorgt ervoor dat de interne communicatie van de dienst correct verloopt, organiseert overlegmomenten en het kennisbeheer van de dienst.
  • U staat garant voor de goede werking tussen uw dienst en de andere diensten, en tussen de personen binnen en buiten het centrum. U neemt deel aan het multidisciplinair overleg.
  • U ziet toe op de samenwerking met externe artsen en zorgverleners (kine, thuisverpleging enz.) en de goede samenwerking met het team.
  • U motiveert en evalueert uw medewerkers en u stimuleert hen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen.

Als verpleegkundige:

  • U houdt de medische klachten bij volgens de standaard meldingen, u doet de preselectie van patiënten, u dient de voorgeschreven medische behandeling en verzorging toe. 
  • U bent verantwoordelijk voor de opvolging en de update van de medische dossiers en betaalt de medische facturen.
  • U zorgt samen met de dienst Financiën voor efficiënte procedures voor de facturatie.
  • U dient de eerste verzorging toe bij ongevallen, organiseert opleidingen inzake preventie en andere opleidingen voor de bewoners en het personeel.
  • U organiseert de afspraken met de externe zorgverleners en volgt van nabij de medische agenda.
  • U neemt deel aan de consultaties bij de huisartsen of de externe instanties zoals Kind en Gezin, in het kader van de psychosociale prestaties stelt u uw expertise ter beschikking tijdens interne en externe overlegmomenten.
  • U ziet toe op de correcte verdeling en toediening van medicatie en bent verantwoordelijk voor de voorraad en de bestelling van materiaal.
  • U organiseert de begeleiding en het vervoer van de patiënten. U overlegt met de andere diensten binnen het centrum.
  • U organiseert de gezondheidsvoorlichting.

Profiel

U heeft bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners (Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be).

Diploma en ervaring

  • Je bent houder van een diploma verpleegkunde (bachelor/graduaat).
  • Een specialisatie in volksgezondheid, psychiatrie of tropische ziekten is een troef.
  • Professionele pertinente ervaring op het medische terrein EN beheer als leidinggevende is vereist

Technische vaardigheden

 

Vereisten

  • Je hebt ervaring in het coachen en managen van een team.
  • Je kan bijdragen aan een goede teamspirit samen met de andere coördinatoren
  • Je hebt enige kennis van de asielprocedure en het sociale netwerk
  • Je hebt een actieve kennis van het Frans
  • Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, Teams…
  • Je werkt op een gestructureerde en punctuele manier, haalt deadlines en kan prioriteiten stellen.
  • Je bent autonoom en in staat om het initiatief te nemen. Je bent flexibel en je bent creatief in het vinden van oplossingen voor moeilijke problemen
  • Je bent dynamisch, enthousiast en constructief
  • Je bent discreet in de behandeling van vertrouwelijke informatie.
  • Je hebt voeling met/interesse in het werken met een (kwetsbare) multiculturele doelgroep

 

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je zal in een tweetalige omgeving werken: u hebt een kennis van het Frans.

Je kan je vlot uitdrukken in het Engels. Kennis van een vreemde taal is een serieuze troef.

 

Algemene vaardigheden

In team werken: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot  oplossingen bij conflicten tussen collega's.

Klantgericht handelen : Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.

Betrouwbaarheid tonen: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.

Zichzelf ontwikkelen : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.

Doelstellingen bereiken: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.

informatie analyseren: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

Problemen oplossen: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.

ONDERSTEUNen: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.

Aanbod

Type overeenkomst

  • Een voltijds contract (38u) van onbepaalde duur 
  • Er wordt een werfsrerve aangelegd voor alle type contracten voor een periode van 2 jaar. Deze werfreserve kan ook gebruikt worden door andere opvangcentra.
  • Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

Plaats van tewerkstelling

 

Opvangcentrum Neder-over-Heembeek, Buynstraat 11-20, 1120 Neder-over- Hembeek

T 02/266.48.21

info.noh@fedasil.be

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto € 2.913,67 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

Voordelen

 

  • Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
  • Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
  • Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
  • Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
  • Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
  • Valorisatie van nuttige werkervaring.
  • Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).
  • Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering

 

Zin om te solliciteren?

Solliciteer tegen ten laatste 04/08/2023 door het invullen van het sollicitatieformulier op www.fedasil.be/fr/travailler-fedasil.

 

Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuurdossier het volgende bevatten:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

 

Buitenlands diploma

 

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel zie ook www.equivalences.cfwb.be.

 

Kennis van het Nederlands

 

Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be.

 

Juridische attesten

 

Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) gevraagd worden. Een bewijs model 2 is nodig voor functies op de minderjarigen afdeling.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

 

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en vindt plaats in de week van 12/08/2024. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij Hachimiya Ahamada : Hachimiya.Ahamada@fedasil.be

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.