Home

Opvoeder- Sociaal begeleider B (M/V/X)

Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

 

Fedasil zoekt

 

Opvoeder- Sociaal begeleider B (M/V/X)

Voor Observatie en Oriëntatiecentrum Oudergem

Interne/ externe/ Reserve selectie

 

Referentienummer: 9061/081

 

 

Functie

 

Doel

U begeleidt de minderjarige jongeren en ondersteunt hen in hun dagelijkse leven door een educatief kader te voorzien dat hun zelfstandigheid en ontwikkeling stimuleert. U zorgt ook voor een correct onthaal van de bewoners en de bezoekers van het centrum en zorgt voor de toepassing van het huishoudelijk reglement en de veiligheid in het opvangcentrum.

U helpt bij de coördinatie van het centrum bij de planning en de organisatie van bepaalde activiteiten en bij bepaalde administratieve taken. U staat ook in voor permanenties aan het onthaal van het centrum.

 

Context

Het centrum heeft een capaciteit van 60 bewoners en er werken een 35 personeelsleden.

Het OOC is één van de observatie- en oriëntatiecentra voor niet-begeleide minderjarigen in België. Het centrum biedt een eerste opvang aan niet-begeleide minderjarigen die zonder familie in ons land toekomen. Na enkele weken observatie worden de jongeren doorgestuurd naar een geschikte opvangplaats in een andere structuur.

De personeelsleden verzekeren de omkadering van de jongeren en hebben verschillende taken en profielen. Samen vormen ze de verschillende diensten van het centrum: het onthaal, de sociale dienst, de medische dienst, de logistieke-technische dienst, de administratie, de dienst dagelijks leven,…

 

 Als opvoeder werkt u op de dienst dagelijks leven, bestaande uit dagopvoeders, nachtbegeleiders en twee diensthoofden.

 

 

 

Inhoud

 

U werkt als opvoeder op het terrein, van maandag tot vrijdag.

 

Als opvoeder op het terrein:

  • Biedt u dagelijkse methodische ondersteuning aan de minderjarigen en moedigt u hun zelfstandigheid aan.
  • Bent u medeverantwoordelijk voor de intensieve observatie van de minderjarigen en stelt u een situatieschets op van hun evolutie.
  • Zorgt u voor de rust en vrede tussen de jongeren en creëert u een veilige en gestructureerde leefomgeving in het centrum.
  • U draagt bij tot een positieve groepsdynamiek, u geeft uitleg over de gedragsregels, u wijst op ongepast gedrag en past een educatief sanctiebeleid toe.
  • U zorgt voor een familiale omgeving, u bouwt aan een vertrouwensrelatie en u zorgt voor het welzijn van de jongeren.
  • U vervult enkele algemene administratieve taken zoals de planning opstellen, u houdt een dagboek bij, beheert dossiers en stelt standaard verslagen op.
  • U organiseert educatieve, culturele, creatieve en sportieve activiteiten en neemt eraan deel.

 

Een deel van uw werktijd (bepaald in functie van de behoeften van het terrein) ondersteunt u de coördinatie van het centrum in bepaalde taken.

 

Wanneer u de coördinatie ondersteunt:

  • U organiseert, plant en zorgt voor een goede opvolging van bepaalde lessen, activiteiten en workshops (vergaderingen van jongeren, workshops instemming, zelfstandigheid enz.)
  • U begeleidt nieuwe stagiaires, vrijwilligers, opvoeders van het team en leidt hen op
  • U geeft kwalitatieve activiteiten aan de bewoners (1-op-1)
  • U zorgt voor een vlotte organisatie op het terrein (opening van kamers, inschrijving voor activiteiten, opstart activiteiten, briefing jongeren)
  • U zorgt voor een goede opvolging van de lijsten m.b.t. de lessen en activiteiten
  • U zorgt voor nieuwe activiteiten en partnerschappen
  • U creëert lesmateriaal
  • U presteert, in functie van de noden van de dienst, avonddiensten, nachtdiensten of weekenddiensten

 

 

Indien u verantwoordelijk bent voor het onthaal:

U werkt nauw samen met uw collega’s en andere diensten

U bespreekt problemen intern en tijdens multidisciplinair overleg en u neemt deel aan activiteiten buiten het centrum.

U verwijst de bewoners en bezoekers door naar de betrokken personen/diensten en u doet de telefonische permanentie.

 

U vervult administratieve taken, u beheert documenten en binnenkomende post. U deelt medicatie uit mits goedkeuring van de medische dienst. 

 

Profiel

Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.

 

Diploma en ervaring

(niveau B)

Je bent houder van een graduaat/bachelordiploma in een sociale richting (opvoeder, sociaal of psychologisch assistent, ergotherapie of in een paramedische richting.

U heeft een eerste relevante professionele ervaring in een opvoedkundige functie.

 

Technische vaardigheden

 

Vereisten

U heeft basiskennis van de asielprocedure en het sociale netwerk.

U heeft voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare multiculturele doelgroep.

U heeft een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel,…

U zal in een tweetalige omgeving werken: u hebt een kennis van het Frans.

U werkt in dagdienst, maar bent bereid, in functie van de noden van de dienst, occasioneel 12-urenshifts in dag-, nacht- en weekenddienst te verrichten.

 

Troeven

U heeft ervaring in het werken in een multidisciplinair team.

U heeft kennis van het Engels en/of andere vreemde talen.

 

Algemene vaardigheden

 

In team werken: Een teamgeest creëren en bevorderen door meningen en ideeën te delen en bij te dragen tot  oplossingen bij conflicten tussen collega's.

Klantgericht handelen : Interne en externe klanten begeleiden op een heldere, integere en objectieve manier, hen een persoonlijke service bieden en goede contacten onderhouden.

Betrouwbaarheid tonen: Werken op een integere manier, volgens de verwachtingen van de organisatie, met respect voor vertrouwelijkheid en afspraken en zonder elke vorm van partijdigheid.

Zichzelf ontwikkelen : Actief plannen en beheren van de eigen ontwikkeling in functie van de mogelijkheden, interesses en ambities en de eigen werking kritisch in vraag stellen aan de hand van nieuwe inzichten, ervaringen en kennis.

Doelstellingen bereiken: Zich inzetten en de wil en ambitie tonen om resultaten te behalen en garant staan voor de kwaliteit ervan.

informatie analyseren: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

Problemen oplossen: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.

ONDERSTEUNen: Collega’s begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.

              

 

 

 

Aanbod

 

Type overeenkomst

Een voltijds contract (38u/week) van onbepaalde duur

 

Categorie B: Systeem op basis van uurroosters met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, vroeg, laat en in functie van de noden van de dienst, occasioneel 12-urenshifts in dag-, nacht- en weekenddienst.

 

De aanleg van een wervingsreserve voor alle soorten arbeidsovereenkomsten voor een periode van 2 jaar. Deze

reserve kan gebruikt worden voor andere centra.

 

Plaats van tewerkstelling

Observatie- en Oriëntatiecentrum van Oudergem

Jean Van Horenbeecklaan 192

1160 Oudergem

 

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt bruto € 2913,67 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van je nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be.

 

Voordelen

Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Premies voor onregelmatige prestaties (12u shiften/ nacht/weekend).

Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen via de Fed+ kaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).

 

 

Zin om te solliciteren?

 

Solliciteer tegen ten laatste voor 3/07/2024 middernacht door het invullen van het sollicitatieformulier op www.fedasil.be

 

Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuurdossier het volgende bevatten:

  • - een motivatiebrief
  • - een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
  • - een kopie van het vereiste diploma.

 

Buitenlands diploma

Indien je het diploma vereist voor de functie in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkvormigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg de website over gelijkstellingen van NARIC-Vlaanderen. 

 

Kennis van het Nederlands

Je moet houder zijn van een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zo niet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands georganiseerd door Werkenvoor. Voor meer informatie, raadpleeg de website van Selor (www.werkenvoor.be).

 

 

 

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad, algemeen model en model 2) gevraagd worden. Je strafblad dient in principe blanco te zijn en zal worden beoordeeld door de selectieverantwoordelijke.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

 

Personen met een handicap

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.

 

 

Selectieprocedure

 

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek. Naargelang het aantal ontvangen kandidaturen, behoudt de selectiecommissie zich het recht voor om het aantal weerhouden kandidaten te beperken.

 

 

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een selectiegesprek. Dit selectiegesprek vindt plaats op een later te bepalen datum. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

 

Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij maimouna.issaka@fedasil.be

 

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.