Home

STR_9011/366_ Sociaal begeleider (m/v/x)

Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere  vreemdelingen die recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid

 

Fedasil zoekt een

Sociaal begeleider (m/v/x)

Voor het opvangcentrum van Sint-Truiden

(interne en externe/ werfreserve selectie )

Referentienummer: 9011/366

 

Functie

 

Doel

 

Je biedt de centrumbewoners (volwassenen en/of minderjarigen) op een systematische manier een praktische en sociale begeleiding met bijzondere aandacht voor de specifieke noden van de doelgroep.

 

 

Context

 

Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 444 bewoners en er werken een 75-tal personeelsleden.

De personeelsleden hebben zeer diverse profielen en staan in voor de goede werking van het centrum: sociaal werkers, opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders ….

Het opvangcentrum voorziet immers niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het centrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden.

Als sociaal begeleider werk je binnen de dienst Office26. Deze dienst is o.a. verantwoordelijk voor de intake van nieuwkomers, het beheer van de sleutels en de joboffice. Ook is deze dienst verantwoordelijk voor een goed beheer van de orde en netheid in het centrum en verzorgt ze de logistieke taken binnen het centrum. De dienst bestaat uit een team van 9 medewerkers, aangestuurd door een leidinggevende. (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be

 

 

Inhoud

 

Als sociaal begeleider binnen het opvangcentrum bouw je een vertrouwensbasis op met de bewoners en ondersteun je hen in hun dagelijks functioneren. Je geeft uitleg en organiseert informatiesessies over de rechten en plichten binnen en buiten het centrum en informeert hen over community based werken.

 

Je sensibiliseert bewoners over de gedragsregels in functie van het centrumreglement en treedt pro-actief op bij conflicten of klachten.

 

Je begeleidt de nieuwkomers, geeft een uitleg over HHR, maakt de nodige afspraken voor de sociale-, medische- en schoolintake.

 

Je bent verantwoordelijke voor het afnemen van de tevredenheidsenquête van de bewoners die 2 maanden in onze opvangstructuur verblijven.

 

Als sociaal begeleider sta je mee aan het roer van de joboffice. Je helpt de bewoner bij het maken van een juiste job-keuze binnen het opvangstructuur  en houdt hierbij rekening met de competentieprofielen van de bewoner. Je geeft de nodige uitleg omtrent het volgen van poetsopleiding/stages bij de betrokken diensten. Je informeert naar de goede uitvoering van de job en stuurt bij indien nodig.

 

Je ondersteunt je collega’s bij de uitoefening van logistiek taken zoals: het aanbieden van hygiënische producten tijdens in de shop, je staat mee in om bewoners te begeleiden tijdens hun bezoek aan de noodboetiek…

 

Jij bent verantwoordelijk  voor het beheer van het sleutelplan van de kamers van onze bewoners.

 

Je bent bereid om wekelijks minstens 1 late shift te doen en occasioneel in het weekend te werken indien de dienst of het centrum dit vereist.

 

 

Profiel

Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be

 

Diploma en ervaring

 

Je hebt een diploma hoger secundair onderwijs, bij voorkeur in een sociale richting.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring als begeleider van personen of groepen. 

 

Technische competenties

Vereisten

Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel,...

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.

 

Algemene vaardigheden

 

informatie analyseren: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

Problemen oplossen: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van oplossingen.

servicegericht handelen: Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.

in team werken: Groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeên te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega’s.

 

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je spreekt Engels, Frans en/of andere vreemde talen.

 

              

Aanbod

Type overeenkomst

Een voltijds vervangingscontract (38u/week). Er wordt telkens een werfreserve aangelegd voor alle type arbeidsovereenkomsten voor de duur van minstens 2 jaar. De aangelegde werfreserve kan ook door andere opvangcentra gebruikt worden.

 

Categorie B: systeem op basis van uurroosters met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, vroeg, laat en occasioneel weekendwerk.

 

 

Plaats van tewerkstelling

Opvangcentrum Sint-Truiden – Montenakenweg 145 – 3800 Sint-Truiden

 

Loon

 

U wordt aangeworven op het niveau C1 met de loonschaal die voor u van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt bruto tussen € 2.474,99 en €3.479,45(startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be

 

Voordelen

 

 26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering

 

Zin om te solliciteren?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 04/07/2024.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

 

Buitenlands diploma

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be . Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be

Kennis van het Nederlands

Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zo niet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be 

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de  selectieverantwoordelijke te informeren.

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie, bestaande uit een schriftelijke test en een selectiegesprek, zal plaatsvinden op dinsdag 16 juli 2024. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

 

Voor bijkomende info, contacteer cindy.ceulemans@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.