Home

Sociaal expert (m/v/x)

Fedasil kent materiële hulp toe aan aanvragers van internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

 

Fedasil zoekt een

Sociaal expert (m/v/x)

Aanmeldcentrum

Interne selectie

Referentienummer: 9007-690

 

Functie

Doel

 

Je biedt op individuele wijze maatschappelijke, psychosociale en administratieve begeleiding aan de bewoners via eerstelijns informatieverstrekking en raadgeving om hen bij te staan in hun procedure en verblijf in het centrum.

Context

 

Het Aanmeldcentrum is opgericht in december 2018, het enige centrum waar de Verzoekers om Internationale Bescherming zich kunnen aanmelden. De missie van het centrum is het zorgen voor de identificatie en het eerste onthaal van de VIB. De identificatie wordt uitgevoerd door Dienst Vreemdelingenzaken. Dit Aanmeldcentrum heeft een capaciteit van 850 bewoners (600 opvangplaatsen en 250 opvangplaatsen in reserve) en bestaat uit 250 personeelsleden.

Het Aanmeldcentrum bestaat uit twee operationele afdelingen: “Dispatching” en de afdeling “Ontvangst & Oriëntatie”. De personeelsleden in de afdeling Ontvangst & Oriëntatie verzekeren de omkadering van de bewoners tijdens het eerste aankomsttraject (de eerste ontvangst). Het aankomsttraject bestaat uit een kort verblijf inclusief materiële hulpverlening en identificatie van de belangrijkste noden van de verzoekers van de internationale bescherming (VIB) met als doel ze te kunnen laten doorstromen naar een opvangcentrum.

Als sociaal expert zal je werken binnen een multidisciplinair team dat bestaat uit sociaal werkers, verpleegkundigen en sociaal begeleiders (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).

Inhoud

 

  • Je voorziet de bewoners van heldere en neutrale informatie over de centrumwerking, hun rechten en plichten, het recht op asiel en asielopvang en de mogelijke gevolgen.
  • Je beheert het sociale dossier van bepaalde bewoners en detecteert hun noden en behoeften via een sociale screening.
  • Je staat de bewoners individueel bij in de administratieve afhandeling van hun asielaanvraag: je volgt hun dossier op, beheert de nodige documenten en vraagt relevante informatie op bij interne en externe diensten.
  • Je biedt praktische maatschappelijke ondersteuning aan bewoners om hun zelfredzaamheid en autonomie te verhogen, zowel binnen als buiten het centrum.
  • Je bent het individueel aanspreekpunt voor bepaalde bewoners. Je zorgt voor een vertrouwde omgeving, je bouwt een vertrouwensrelatie uit, je verwijst indien nodig door naar gespecialiseerde diensten.
  • Je staat in voor de naleving van het huishoudelijk regelement, met oog op de algemene rust, orde en een goede vorm van samenleven binnen het centrum.
  • Je treedt proactief en bemiddelend op bij klachten en conflicten.
  • Je werkt aan een klimaat van vertrouwen, ter bevordering van het algemeen welbevinden van de bewoners en ter preventie van psychosociale problemen.

 

Profiel

Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn waarden en deontologische code, zijn organisatie, zijn doelgroep, zijn verschillende partners. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je bent houder van een bachelor/graduaat diploma, bij voorkeur in maatschappelijk werk.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in maatschappelijke hulpverlening.

Technische vaardigheden

Vereisten

Je hebt een goede kennis van de asielprocedure en het sociale netwerk.

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare multiculturele doelgroep (families, alleenstaande mannen/vrouwen, niet-begeleide minderjarige vreemdelingen).
Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel,…

 

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je hebt kennis van het Engels en andere vreemde talen.

 

Algemene vaardigheden

 

INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van de oplossing.

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

ONDERSTEUNEN VANUIT EXPERTISE: Anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.                 

Aanbod

Type overeenkomst

Voltijds contract van bepaalde duur (alle soorten contracten, 38 uur/week). Er wordt telkens een werfreserve voor 2 jaar aangelegd voor alle type arbeidsovereenkomsten. De aangelegde werfreserve kan ook door andere opvangcentra gebruikt worden.

 

Plaats van tewerkstelling

Aanmeldcentrum - Klein Kasteeltje, 9e Linielaan 27, 1000 Brussel/Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

U wordt eerst aangenomen voor de AMC-locatie, maar u gaat regelmatig op andere locaties in de regio Brussel te versterken.

 

Loon

U wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor u van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt bruto is € 2.856,54 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van uw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

 

Voordelen

 

Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).

 

Zin om te solliciteren?

Herken je jezelf in het profiel dat we zoeken en heb je interesse in deze functie? Dien je kandidatuur in tegen uiterlijk 09/06/2024 voor middernacht via het sollicitatieformulier dat je online vindt op https://www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil en voeg de gevraagde documenten toe.

Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuurdossier het volgende bevatten:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma

Indien je het diploma vereist voor de functie in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be.

Kennis van het Nederlands

Je moet houder zijn van een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zo niet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands georganiseerd door Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg  www.werkenvoor.be.

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) gevraagd worden. Een bewijs model 2 is nodig voor functies op de minderjarigen afdeling.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.

 

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, en zal plaatsvinden de week van 17 juni 2024. De contactgegevens van de kandidaten die geslaagd zijn voor de test worden bijgehouden om een wervingsreserve aan te leggen voor alle types van arbeidsovereenkomsten, alle Nederlandstalige centra van Fedasil en dit voor een duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn kunnen gedurende 6 maanden niet deelnemen aan een nieuwe selectieprocedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij Angelique Damo (selectieverantwoordelijk) : amc.secretariat@fedasil.be

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.