Home

Het reilen en zeilen van de medische dienst van het Aanmeldcentrum

09/08/2024
Voor dit artikel spraken we met de collega’s van de medische dienst van het Aanmeldcentrum, waar het team voor bijzondere uitdagingen staat bij het waken over de gezondheid en het welzijn van de bewoners. Ontdek wat hen motiveert, welke skills ze nodig hebben en wat er zo bijzonder is aan deze essentiële job.

Hoe zou je de dienst in een notendop omschrijven?  

De medische dienst van het Aanmeldcentrum (Klein-Kasteeltje) bestaat uit een team van tien verpleegkundigen, waaronder twee verloskundigen, vier artsen, drie administratief medewerkers en vier psychologen.   

Onze taken zijn zeer gevarieerd. Ten eerste zorgen we voor een  follow-up van bewoners die op de dag van hun aankomst een medisch probleem hebben gemeld aan de collega’s die op de diensten van Dispatching werken. Die personen krijgen de volgende dag een afspraak bij ons; een consult van 40 minuten met een verpleegkundige. Het is dan de bedoeling om hun medische problemen en voorgeschiedenis in kaart te brengen. We kijken naar de opvolging die ze kregen in hun land van herkomst, tijdens hun migratieparcours en in België. 

Door de opvangcrisis zijn sommige bewoners al een paar maanden in België vooraleer ze in het opvangnetwerk terechtkomen en zijn ze elders met een medische behandeling begonnen. We brengen alle informatie samen in hun medisch dossier, in hun dossier voor opvolging na hun overplaatsing naar een opvangcentrum in de tweede fase, waar ze zullen verblijven tijdens de behandeling van hun verzoek om internationale bescherming. 

We zorgen er ook voor dat ze hun medicatie krijgen via een voorschrift of maken wekelijkse pillendoosjes klaar voor degenen die het nodig hebben.  

Daarnaast is er ook een medische dienst die op vrije consultatie werkt en die 's ochtends en 's middags geopend is voor bewoners die regelmatig op raadpleging moeten komen of last hebben van kwaaltjes zoals verkoudheid of hoofdpijn. Dankzij deze flexibele dienstverlening kunnen we voldoen aan de uiteenlopende behoeften van onze bewoners.  

Wat zijn de meest voorkomende gezondheidsproblemen in het Aanmeldcentrum?  

De situaties die we opvolgen zijn heel gevarieerd. We hebben momenteel meer dan 50 zwangere vrouwen, die door onze vroedvrouwen worden begeleid. Chronische aandoeningen zoals diabetes, hoge bloeddruk en nierproblemen komen vaak voor. We zien ook gevallen van kanker in een vergevorderd stadium en veel orthopedische problemen die verband houden met geweld of oorlogstrauma.  Tot slot zorgen we voor de psychologische begeleiding van bewoners die daar nood aan hebben.   

Wat zijn enkele specifieke uitdagingen waarmee je te maken krijgt?  

Regelmatig zien we bewoners die lijden aan een ziekte die in een vergevorderd stadium is. Als een detective moeten we dan alle medische informatie verzamelen, soms vanuit bijvoorbeeld Griekenland of hun land van herkomst. 

Wat motiveert je om op de medische dienst van het Aanmeldcentrum te werken?  

De diversiteit. Zowel wat de situaties die we opvolgen betreft als de mensen die bij ons terechtkomen. We werken zowel met pasgeboren baby's als met oudere mensen, die uit alle windstreken komen. Dat, en de mogelijkheid om echt een verschil te maken voor onze bewoners, geeft ons veel voldoening.

Welke kwaliteiten en skills zijn onontbeerlijk voor iemand die bij jullie aan de slag wil gaan?  

Je moet van gestructureerde chaos houden, want we volgen een enorm aantal mensen op, die dan vaak ook nog onder stress staan. Verder moet je over een bepaalde interculturele gevoeligheid beschikken. De bewoners spreken veel verschillende talen en je moet vaak samenwerken met tolken. Het is ook cruciaal om veelzijdig en flexibel te zijn, gezien de verscheidenheid aan situaties en ziektebeelden.  

Hoe zie je de toekomst bij het Aanmeldcentrum?  

We moeten ons voortdurend aanpassen aan nieuwe situaties, zoals een langere verblijfsduur. Voor zwangere vrouwen hebben we bijvoorbeeld babykledij ingezameld en kits samengesteld voor nieuwe moeders. We moeten altijd klaar zijn om vlot in te spelen op veranderingen in het opvangnetwerk.  

Heb je een anekdote die je met ons wil delen?  

We hebben er eentje die onze dagdagelijkse uitdagingen goed illustreert: een bewoner moest een inhalator gebruiken om zijn astma te behandelen. Helaas raakte hij niet wijs uit de instructies en strooide hij het poeder van de inhalator op zijn boterham. Om misverstanden te voorkomen, tonen we nu nauwgezet hoe medicijnen ingenomen moeten worden.  

Hartelijk dank aan de medische dienst voor het beantwoorden van onze vragen!