Twee toegewijde vrijwilligers
Elke woensdag komen Elena en Ana terug naar het centrum waar ze verbleven tijdens hun procedure. Eigenlijk komen ze wanneer het nodig en zijn ze altijd beschikbaar, behalve twee keer per week wanneer ze Franse les volgen.
Elena verbleef 2 jaar in het "tchato", zoals ze het zo mooi zegt met haar Spaans accent (ze komt uit Venezuela). Voor haar is het erg belangrijk om terug te geven wat ze zelf heeft gekregen: "Als je vrijwilliger bent, is dat omdat je echt wilt helpen. Voor mij gaat het om de samenwerking tussen mensen en ik vind het erg belangrijk om de mensen die zijn net aangekomen te helpen. Ik denk aan alles wat ze hebben meegemaakt (de oorlog, de weg hiernaartoe, ...) en als ik deze wanhopige mensen de vestiaire zie binnenkomen en ik zie dat ze een jas of een broek krijgen die hen past, doet mij dat deugd. "
Sinds 2016 is Elena bij iedereen gekend en heeft ze Russische, Armeense, Pakistaanse, Afrikaanse vrienden gemaakt ... Regelmatig wordt ze op openbare plaatsen herkend en mensen die in het centrum verbleven hebben en haar herkenden zeiden dat ze een goed mens was.
Ze heeft veel ervaring opgedaan tijdens haar vrijwilligerswerk: "Als iemand de vestiaire binnenkomt, weet ik nu bijna direct wat ze nodig hebben. En aangezien ik zelf in de "tshato" heb verbleven, kan ik antwoorden op alle vragen. Soms voel ik me als een speurneus die hen om informatie vraagt om hen te kunnen helpen, en soms ben ik de gids wanneer ik hen zeg waar ze een bepaalde dienst kunnen vinden. "
Hoe dan ook, Elena voelt zich nuttig. En haar taak, zoals je kunt zien, is niet alleen kleding sorteren op kleur en maat. Ze helpt ook grote gezinnen met hun kinderen, ze troost mensen die in een dipje zitten, ze is er voor iemand die een luisterend oor nodig heeft, ...
Deze vrijwilligers hebben dan ook een belangrijke functie, ze leggen uit hoe het in het centrum allemaal functioneert: "Het is belangrijk om mensen goed te ontvangen in de vestiaire. We laten ze zien dat ze hier goed behandeld zullen worden. We begroeten ze en we leggen hen uit hoe het hier werkt, dat er precieze regels zijn, enz. Als we ze van mens tot mens aanspreken, is het opvallend hoe snel mensen leren, zonder hen zelfs maar in hun moedertaal te hebben aangesproken. En dit wekt respect en wederzijds vertrouwen op.
Elena en Ana hebben ook vertrouwen gekregen van het Shop-team die blij zijn met deze langdurige samenwerking: “De coördinatoren en het management zeer hier zijn menselijk en hebben een groot sociaal gevoel. Ze hebben altijd 5 minuten tijd om naar je te luisteren. We worden altijd begroet met een kopje koffie en een koekje. In ruil daarvoor werk ik zo goed als ik kan. Ik wil mijn werk goed doen en ik zie dat mijn baas me vertrouwt. Vorige week hebben we alles weggehaald om de vloer grondig schoon te maken. Zolang ik kan, blijf ik het centrum komen helpen."
Dank aan Elena en Ana om ons zoveel energie en menselijke warmte te schenken!