Sociaal Cultureel Assistent
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.
Fedasil zoekt een
Sociaal Cultureel Assistent (m/v/x)
Aanmeldcentrum - Onthaal & Oriëntatie
Interne en externe selectie
Referentienummer: 99007/814
FUNCTIE
Doel
Je biedt de centrumbewoners (vooral kinderen en jongeren) op een systematische manier een praktisch daginvullingsaanbod, met aandacht voor de specifieke noden van de doelgroep. Je bent het aanspreekpunt voor kinderen en jongeren in het centrum.
U bevordert het welzijn, de autonomie, de integratie en de sociale cohesie van de bewoners van het opvangcentrum.
U creëert een dynamische, participatieve en bevredigende leefomgeving, als aanvulling op de sociale en administratieve begeleiding door andere diensten (maatschappelijk werkers, opvoeders, psychologen, enz.).
Context
Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 850 bewoners en er werkt een total van 250 personeelsleden.
Deze medewerkers hebben uiteenlopende profielen en staan in voor de goede werking van het opvangcentrum: het gaat om sociaal deskundigen (maatschappelijk werkers), opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders…. Het opvangcentrum voorziet namelijk niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het opvangcentrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden.
Als socio-cultureel assistent werkt je binnen de dienst Begeleiding. Die bestaat uit 8 medewerkers: een diensthoofd, sociaal begeleiders en een socio-cultureel assistent.
(meer informatie over het opvangcentrum in kwestie vind je op www.fedasil.be)
Inhoud
Je werkt het activiteitenprogramma uit voor kinderen, jongeren en in mindere mate volwassenen en begeleidt deze activiteiten.
Je geeft vormingen rond verkeer, afvalbeheer, maatschappelijke initiatie,… aan kinderen en jongeren.
Je organiseert en begeleidt ism vrijwilligers en collega’s de huiswerkbegeleiding voor kinderen.
Je corrigeert ongewenst gedrag en gaat hierover in gesprek.
Je werkt mee aan projecten rond specifieke thema’s: opendeurdagen, feestdagen…
Je verstrekt informatie aan bewoners rond het activiteitenaanbod en vrijetijdsbesteding.
Je rapporteert aan je eigen dienst en andere diensten.
Je neemt deel aan teamoverleg met je eigen dienst en multidisciplinair overleg.
Je beheert het beschikbaar materiaal en de ruimtes.
Je maakt aankoopdossiers op voor de geplande activiteiten en je beheert de administratieve taken hieromtrent.
Je ondersteunt vrijwilligers ihkv activiteiten voor de doelgroep.
Je maakt deel uit van de interventieploeg van het opvangcentrum, wat inhoudt dat je een aanspreekpunt bent voor EHBO en extra opgeleid wordt voor interventies bij onder meer brand.
PROFIEL
Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be
Diploma en ervaring
Je hebt een diploma hoger secundair onderwijs, bij voorkeur in een pedagogische of sociale richting.
Je hebt een eerste relevante professionele ervaring als begeleider van jongeren.
Technische competenties
Je beheerst de basis van Microsoft Office (Word, Excel, enz.).
Je bent gevoelig voor het werk dat met de doelgroep (multiculturele en kwetsbare profielen) wordt verricht en wilt hieraan deelnemen.
Je hebt gevoel voor contact, luisteren en interculturele communicatie.
Je bent een teamspeler en kunt zelfstandig je werk organiseren.
Je kunt je aanpassen aan een divers publiek en complexe situaties.
Je bent creatief en hebt zin voor initiatief.
Je kunt goed omgaan met tijd en prioriteiten.
Je toont interesse in migratie-, sociale en onderwijskwesties.
Generieke competenties
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van de oplossing.
SERVICEGERICHT HANDELEN: Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden.
IN TEAM WERKEN: Groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's.
Troeven
Je hebt kennis van het Engels en/of andere vreemde talen en kennis van het Nederlands in het geval van een baan in Brussel.
Je bent in het bezit van een rijbewijs B.
AANBOD
Type overeenkomst
Aanleg van een wervingsreserve voor alle soorten arbeidsovereenkomsten voor een periode van twee jaar.
Categorie A: Systeem gebaseerd op een administratief werkrooster met vaste en variabele werktijden en een werkdag van 7 uur en 36 minuten, van maandag tot en met vrijdag.Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Plaats van tewerkstelling
Je hoofdstandplaats is het Aanmeldcentrum, Klein Kasteeltje te 9e Linielaan 27, 1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau C1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto €2524.48 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be
Voordelen
26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
ZIN OM TE SOLLICITEREN?
Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 26/10/2025.
Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:
- een motivatiebrief;
- een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen);
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.
SELECTIEPROCEDURE
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 3/12/2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij Shahe Mustafaj (selectieverantwoordelijken): jobs.amc@fedasil.be
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.