Adjunct centrumdirecteur (M/V/X)



Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

 

Fedasil zoekt een:

Adjunct centrumdirecteur (M/V/X)

Voor het Aanmeldcentrum - Dispatching

Interne, externe, reserve selectie

Referentienummer: 9007-50024

 

FUNCTIE

Doel

U maakt deel uit van de directie van het team Dispatching, een tweetalig team dat momenteel uit een vijftigtal medewerkers bestaat. Voor de taken waarvoor u verantwoordelijk bent, werkt u nauw samen met de andere diensten van de afdeling Operationele Diensten, die instaan voor de collectieve opvang tijdens de asielprocedure (regio's Zuid en Noord), en met de opvangpartners en -instellingen die betrokken zijn bij de aankomstfase.  

Context

Het Aanmeldcentrum (AMC), opgericht in 2018, is het enige aanspreekpunt voor alle aanvragen voor internationale bescherming in België.

Het ontvangt jaarlijks duizenden mensen en zorgt voor een eerste opvang met materiële bijstand en een beoordeling van de behoeften.

Het AMC bestaat uit twee operationele afdelingen: deafdeling “Dispatching” en de afdeling "Onthaal &Begeleiding".

De Dispatching speelt een centrale rol door de sociale en medische situatie van de DPI's te onderzoeken om hen door te verwijzen naar een geschikte structuur.

De werkomgeving is tweetalig en sterk op samenwerking gericht, wat interactie met andere operationele diensten en diverse institutionele partners met zich meebrengt.            De instroom is variabel en kan crisissituaties veroorzaken die een proactief en aangepast beheer vereisen.

In dit kader vereist de functie vaardigheden op het gebied van coördinatie, besluitvorming en leidinggeven aan multidisciplinaire teams.

(meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be). 

 

Inhoud

Je bent verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van uw dienst(en): je zorgt voor de verdeling en opvolging van taken, brengt verbeteringen aan, stelt procedures, richtlijnen en handleidingen op.

Je ziet toe op de naleving van de bestaande arbeidsreglementering, op goede arbeidsomstandigheden, procedures, richtlijnen en gedragscodes.

Je organiseert en superviseert het verloop van de aankomstprocedure: registratie, sociale en medische screening, oriëntatie.

Je coördineert de toewijzing van opvangplaatsen op basis van de profielen en behoeften van de DPI's, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen, waaronder niet-begeleide minderjarigen (MENA's).

Je staat ter beschikking van uw medewerkers in geval van vragen of problemen. Je beheert complexe dossiers, met name op het gebied van materiële hulp.

Je zorgt voor de opvolging van gegevens, analyseert trends en waarschuwt voor nieuwe behoeften.

Je werkt samen met actoren uit de migratie- en sociale hulpverlening, met name in Brussel.

 

PROFIEL

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je hebt een diploma master/licentiaat.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in een leidinggevende functie

Technische competenties

Je bent een goede communicator en voelt je thuis in het schrijven van teksten.

Je hebt zeer goede analytische en kritische vaardigheden en bent in staat om problemen op te lossen.

Je weet mensen te motiveren en samen te brengen in een gemeenschappelijke, resultaatgerichte aanpak.

Je bent enthousiast, flexibel en overtuigend en beschikt over goede communicatieve vaardigheden.

Je beschikt over leidinggevende capaciteiten en weet hoe je medewerkers moet evalueren.

Je hebt een goede kennis van MS Office: Word, Excel, PowerPoint…

 

Generieke competenties

informatie INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.

Medewerkers motiveren: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.

 

 

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je hebt ervaring met projectbeheer en procesverbetering.

Je spreekt Engels en/of andere vreemde talen en hebt een goede kennis van het Frans en Nederlands.

Je hebt een grondige kennis van migratie en asiel in België en Europa .

 

AANBOD

Type overeenkomst

Type contract: Onbepaalde duur

Tewerkstelling: Voltijds (100%)

Categorie A: Administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

We leggen een wervingsreserve aan voor alle soorten arbeidscontracten voor een periode van 2 jaar. Deze reserve kan gebruikt worden voor andere Fedasil-centra.

Plaats van tewerkstelling

Aanmeldcentrum, Klein Kasteeltje te 9e Linielaan 27, 1000 Brussel

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau NA1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt bruto € 3.869,66  (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

 Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

 

ZIN OM TE SOLLICITEREN?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 31/10/2025

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd CV (waarmee we vereisten en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma.

 

Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.

Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.

Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.

 

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

 

SELECTIEPROCEDURE

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden in de week van 10 november 2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

 

Voor bijkomende info, contacteer amc.disp.hr@fedasil.be

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.