EEN INCIDENTENBEHEERDER (m/v/x)



    

 

Fedasil biedt materiële hulp aan verzoekers om internationale bescherming en andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang (opvangwet van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of samen met zijn partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert ook de observatie en begeleiding van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen ("NBMV's"). Fedasil coördineert programma's voor vrijwillige terugkeer uit België. Het Agentschap neemt deel aan het ontwerp, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil ervoor dat de opvangcentra geïntegreerd worden in de lokale gemeenschap.

Fedasil werft aan

EEN INCIDENTENBEHEERDER (m/v/x)

CEL BEGELEIDING - OPERATIONELE DIENSTEN 

Interne, externe selectie - niveau B

Referentienummer: 99999-153

 

 

Functie

Doel

 

Je bent verantwoordelijk voor de opvolging van het incidentenbeheer. In dit kader draag je bij tot de uitvoering van het beleid van het Agentschap inzake incidentenbeheer.

 

Je ziet erop toe dat de geformuleerde doelstellingen behaald worden en dat de nodige actieplannen vastgelegd en opgevolgd worden.

 

Je legt de doelstellingen en de actieplannen vast samen met de betrokken partijen en doet de opvolging. Je zoekt overkoepelende oplossingen voor de meest voorkomende incidenten en faciliteert de invoering ervan via hiervoor opgerichte werkgroepen.

 

Je gebruikt verschillende informatiebronnen (zoals analyses rond risico's en incidenten) ter ondersteuning van de uitvoering van dit beleid. Je controleert de voorziene acties met behulp van indicatoren om het project aan te passen, bij te sturen en te evalueren.

 

 

 

Context

 

Als incidentenbeheerder, maak je deel uit van de cel Begeleiding van de directie Operationele diensten.

 

De cel Begeleiding van de Operationele diensten heeft een gevarieerd en uitgebreid takenpakket, namelijk:

 

  • Instaan voor een coherente en geïntegreerde generieke begeleiding binnen het opvangnetwerk (doorheen de verschillende opvangfases)
  • Ontwikkelen van nodige tools en hulpinstrumenten om opvangstructuren te ondersteunen bij de uitvoering van generieke begeleidingstrajecten
  • Instaan voor een specifieke begeleiding aangepast aan de noden en kwetsbaarheden
  • Uitvoeren van een beleid met betrekking tot incidenten binnen de opvang

 

 

Op dit moment bestaat de cel begeleiding uit een 2-talig team dat nauw samenwerkt met collega’s binnen de Directie Operationele Diensten en met andere bevoegde interne diensten (dienst Jongeren, medische dienst, regio’s) en externe diensten (kabinet, opvangpartners, experten organisaties,…).

 

 

Je werkt in overleg met de werkgroepen, terreinmedewerkers, stafmedewerkers en andere betrokken partijen om de vastgelegde doelstellingen te behalen en het beleid inzake incidentenbeheer te implementeren.

 

 

Inhoud

 

Je maakt deel uit van de directie Operationele diensten en werkt overkoepelend samen met de verschillende directies van het Agentschap.

 

Als incidentenbeheerder ben je verantwoordelijk voor de identificatie van overkoepelende oplossingen naar aanleiding van incidenten in de opvangcentra, alsook voor de coördinatie van de uitvoering van deze oplossing en de opvolging van de resultaten. 

 

  • Je zorgt voor de invoering van concrete actieplannen. Je plant en coördineert het project en voert de verschillende fases uit, samen met de betrokken partijen en de steun van de werkgroep incidenten. Je beheert ook het budget van het project.

 

  • Een van de tools waarmee je zal werken zijn de incidentenverslagen. Je formuleert aanbevelingen om deze verslagen te verbeteren.

 

  • Je zorgt voor communicatie rond de uitgevoerde acties en de voortgang naar de betrokken partijen toe (collega's, stakeholders...). Je bent de contactpersoon voor deze activiteit binnen de organisatie.

 

  • Je zorgt voor duidelijke documentatie en stelt de uitgevoerde activiteiten ter beschikking, alsook de ontwikkeling van tools voor de implementatie van het incidentenbeleid zoals handleidingen, fiches...

 

  • Als incidentenbeheerder geef je adviezen om het beleid te ondersteunen of adviezen over specifieke situaties met incidenten.

 

  • Je bent verantwoordelijk voor de rapportering en de evaluatie van de voortgang van de uitvoering van het beleid incidenten.

 

  • Je bent verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkgroep “incidenten”, waarin medewerkers van het hoofdkantoor, de regio's en de centra zitten.

 

Profiel

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, zijn waarden en doelgroep. Voor meer informatie, raadpleeg: www.fedasil.be. Je bent onmiddellijk beschikbaar.

 

Diploma en ervaring

 

Vereiste diploma: je hebt een bachelordiploma, bij voorkeur in een sociale richting.

Je hebt relevante beroepservaring.

 

Technische vaardigheden 

Vereisten

Je hebt ervaring inzake het beheer van incidenten in een gelijkaardige context en/of terreinervaring in een opvangstructuur.

Je hebt goede redactionele vaardigheden.

Je onderhoudt constructieve contacten met verschillende betrokken partijen.

Je bent stressbestendig, georganiseerd en gemotiveerd.

Je bent flexibel, diplomatisch, collegiaal en neemt initiatief.

Je kunt zelfstandig werken en in team.

Je hebt een goede kennis van het basispakket Office (Word, Excel, Acces, PowerPoint) en databasebeheer.

 

Troeven

Je hebt bij voorkeur kennis van de werking van het opvangnetwerk en van de verschillende opvangpartners.

Je hebt kennis inzake de preventieve en herstelgerichte werkmethodes.

Je hebt gespecialiseerde kennis inzake organisatorische ontwikkeling en procesbeheer.

Je hebt een goede kennis van het Frans aangezien de werkomgeving tweetalig Nederlands-Frans is.

 

 

Algemene vaardigheden

 

ORGANISEREN: Proactief zetten van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd.

 

MEDEWERKERS ONTWIKKELEN: Begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling)

 

OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

 

ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.

 

Aanbod

Type overeenkomst

Een voltijdse arbeidsovereenkomst van bepaalde duur (38u/week) via Europese middelen (AMIF).

 

Er wordt een wervingsreserve aangelegd voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar.

 

Categorie A: Systeem met een administratief uurrooster met vaste en glijdende werktijden en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

 

Werkplaats

Fedasil - hoofdzetel

Kartuizersstraat 21

1000 Brussel

 

Loon

 

Je wordt aangeworven op niveau B1 met de loonschaal die voor jouw situatie van toepassing is. Het minimum bruto maandloon bedraagt  €2.971,93 (startloon zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren afhankelijk van de relevantie van je beroepservaring. Als je meer wilt weten, ga naar ttps://bosa.belgium.be/nl

 

 

Voordelen

 

26 vakantiedagen per jaar (direct na indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Mogelijkheid om een premie te krijgen voor verplaatsingen met de fiets.

Elektronische maaltijdcheques.

Interessante aanbiedingen via de federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen. 

Mogelijkheid om relevante beroepservaring te valideren.

Talrijke opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen via een groepsverzekering.

Mogelijkheid op telewerk.

 

Wil je graag solliciteren?

Ben je geïnteresseerd in deze functie en herken je jezelf in het gezochte profiel?

Solliciteer dan uiterlijk tot 18/05/0225 voor MIDDERNACHT via het online formulier op https://www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil, en door de vereiste documenten toe te voegen.

Opdat jouw kandidatuur in overweging zou worden genomen, moet jouw dossier VOLLEDIG zijn en de volgende documenten bevatten:

  • een motivatiebrief
  • een gedetailleerd en bijgwerkt CV (zodat we je academische eisen en ervaring kunnen beoordelen)
  • een kopie van het vereiste diploma

Buitenlands diploma

Indien het vereiste diploma voor de functie in het buitenland werd behaald moet je een gelijkstelling van jouw buitenlands diploma toevoegen, uitgereikt door een van de twee gemeenschappen.

Voor meer informatie, raadpleeg de website over gelijkstelling van diploma https://www.vlaanderen.be/ahovoks/dienstverlening/naric-vlaanderen.

Kennis van het Nederlands

Indien je jouw diploma in een andere taal dan het Nederlands hebt behaald moet je beschikken over een taalattest art. 7 behaald bij Selor. Dit attest bewijst dat je geslaagd bent voor een examen over de kennis van het Nederlands en is vereist om in deze functie te worden aangeworven. Gelieve dit attest bij uw kandidatuur toe te voegen. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be

Wettelijke certificaten

Indien je geselecteerd bent voor de functie zal het attest voor goed gedrag en zeden (uittreksel strafregister), algemeen model en model 2, worden gevraagd.

Je zal ook moeten voldoen aan de wetgeving inzake toegang tot het Belgische grondgebied en in het bezit zijn van een werkvergunning. Als je niet de Belgische nationaliteit hebt, moet je de juiste documenten kunnen tonen als je geselecteerd bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit aanmoedigen en stimuleert daarom personen met een beperking om te solliciteren. Indien je een beperking hebt, kun je een redelijke aanpassing vragen aan de selectieprocedure. Gelieve de selectieverantwoordelijke op voorhand te informeren.

 

 

 

Selectieprocedure

Preselectie

Het selectiecomité beoordeelt alle kandidaturen. De voorselectie is gebaseerd op je sollicitatiedossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen kandidaten wier profiel het beste past bij de vereisten van de functie worden uitgenodigd voor het selectiegesprek.

Selectie

De selectietest bestaat uit een selectiegesprek, eventueel voorafgegaan door een schriftelijke test, op 27/05/2025. De contactgegevens van de geslaagde kandidaten worden bijgehouden om een wervingsreserve te vormen voor alle soorten arbeidscontracten en dit voor een periode van twee jaar. Kandidaten die niet geslaagd zijn, mogen binnen 6 maanden niet opnieuw solliciteren als er een nieuwe selectieprocedure voor een vergelijkbare functie op hetzelfde niveau wordt georganiseerd.

 

Alle aanvullende informatie kan verkregen worden bij Hanna Bortier (selectieverantwoordelijke): Hanna.bortier@fedasil.be.

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.