Eén jaar terugkeerloket
Het terugkeerloket is strategisch ondergebracht in hetzelfde gebouw als dat van de Dienst Vreemdelingenzaken en het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS). Het loket biedt de migranten een professionele, snelle en volledige begeleiding bij hun vrijwillige terugkeer. Op dit moment verzorgen drie terugkeerbegeleiders de permanentie van maandag tot en met vrijdag tussen 9u30 en 17 u, in de kantoren zelf of telefonisch via het gratis nummer 0800 32 745.Op dinsdag 2 juli, ontving het terugkeerloket bezoek van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block en de pers. De conferentie ging van start met een toespraak van mevrouw De Block. Zij sprak over de grote veranderingen die het afgelopen jaar plaatsvonden op het domein van vrijwillige terugkeer, onder meer door de oprichting van dit terugkeerloket. Peter Neelen, verantwoordelijke van de cel Vrijwillige terugkeer, gaf samen met de terugkeerbegeleiders van het loket een voorstelling van het werk en van de resultaten die ze het afgelopen jaar boekten. De presentatie werd aangevuld met een terugkeerverhaal, om ook de realiteit achter de cijfers te illustreren. Met 530 terugkeerders in een jaar tijd – gemiddeld 44 personen per maand – vertegenwoordigt het terugkeerloket maar liefst 31% van het totaal aantal terugkeren dat binnen het netwerk van Fedasil wordt georganiseerd (centra & open plaatsen, terugkeerbegeleiders en terugkeerloket).