Op virtuele verkenning #2: houd eens huis in een opvangcentrum!
Elke dag zijn tientallen bewoners in de weer om de gemeenschappelijke ruimten en het omliggende terrein van het opvangcentrum te verzorgen.
Ook de wasserij wordt beheerd door klussers. Zij zorgen er elke dag voor dat alle vuile kleding en lakens worden opgehaald en weer schoon terug worden bezorgd aan hun eigenaar.
Logistiek medewerkster Valérie ziet het als een samenwerking: “wij organiseren en coördineren de klussen, zij zorgen voor de uitvoering ervan. De bewoners krijgen hiervoor een symbolische verloning.”
Muhammad, uit Yemen (foto), waardeert dit: “ik ben blij dat de directie het dagelijkse onderhoud aan ons overlaat in plaats van dit uit te besteden aan een externe firma. Op die manier kunnen wij elk een beetje zakgeld verdienen.”
Voor Amna uit Palestina is het meer dan een bijverdienste. “Dit is ons huis; als ik poets, dan probeer ik dat vanuit het hart te doen. Ik doe het voor iedereen.” Uiteraard poetst iedereen niet even grondig. Een strikte controle op de goede uitvoer van de taken is voor haar dan ook een must.
Sinds de komst van het coronavirus worden de gemeenschappelijke ruimten dagelijks niet enkel gepoetst, maar ook ontsmet. De gezondheid van eenieder, jong en oud, is heel belangrijk. Met de nodige hygiënische voorzorgen bedelen enkele bewoners daarom dagelijks de maaltijden van ouderen en kwetsbaren op hun kamers. Zo hoeven zij niet naar buiten te komen.
Voor het onderhoud van de slaap- en badkamers staan de bewoners uiteindelijk zelf in. Dat vraagt om een goede verstandhouding tussen de kamergenoten. Bij Walid uit Somalië loopt dat alvast gesmeerd: “Wij wonen met zijn drieën op de kamer. We spraken af dat iedere dag iemand anders poetst, en dat gaat prima. Over de maanden heen werden we immers goede vrienden; we kunnen op elkaar rekenen.”