Nuttige ervaring
Ann Van Dyck, stageverantwoordelijke van de opleiding Sociaal Cultureel Werk legt uit; “Wij zochten werkplekken voor onze eerstejaarsstudenten waarbij zij in contact komen met maatschappelijk kwetsbare doelgroepen.” Een studente uit haar groep reageerde alvast enthousiast. Deze waardevolle ervaring heeft haar kijk op vluchtelingen verbreed.
Anouk, Maarten, Laura en Amber zijn derdejaarsstudenten in de opleiding Lager Onderwijs. Ze vinden het een leerrijke aanvulling op hun stage. In de klas staan ze immers voor een grote groep, en hier is het één-op-één begeleiding. “Deze persoonlijke begeleiding vraagt een speciale aanpak”, zegt Maarten. “Soms botsen we op een taalbarrière en dan moeten we creatief uit de hoek komen.” Eenvoudig taalgebruik is belangrijk voor anderstaligen. De leerstof moet in korte, verstaanbare en duidelijke zinnen gebracht worden. Maarten geeft wiskunde als voorbeeld; “Dat brengen we hier heel visueel met tekeningen en veel gebaren”.
De leefwereld van onze bewoners leren kennen
Tijdens de schoolvakanties hebben de studenten verschillende activiteiten begeleid. Samen een film kijken, knutselen en gezelschapspelen kwamen aan bod. De studenten leerden onze kinderen op een andere manier kennen.
Laura vindt de diversiteit tussen alle kinderen heel leerrijk. “Ze hebben allemaal een andere achtergrond, cultuur en gewoontes. Het is een meerwaarde om daarmee geconfronteerd te worden.”
“We hebben kunnen kennismaken met hun dagelijkse leven”, vult Amber hieraan toe. “Deze kinderen hebben geen gewone thuissituatie. Daar gaan we zeker rekening mee houden als we later als leerkracht voor de klas staan.” De kinderen geraken heel snel gehecht aan de studenten; “Aan de poort staan ze ons op te wachten en als we ze vertrekken, vragen ze wanneer we terug komen". Maarten vertelt nog hoe mooi het is dat de kinderen altijd met een glimlach en goed humeur naar de huiswerkbegeleiding komen, ook al hebben ze het niet gemakkelijk.