‘De Piramide’ op bezoek in het centrum
De dag begon met een woordje uitleg in de klas om de kinderen voor te bereiden op hun bezoek. Er werd aan de kinderen uitgelegd wat een vluchteling is en welke jongeren het centrum precies opvangt. Samen vertrokken ze daarna richting centrum, waar ze werden getrakteerd op een bord soep. In kleine groepjes kregen de klassen een rondleiding in het opvangcentrum. Op verschillende plaatsen kregen de leerlingen tekst en uitleg door onze jongeren, die dit in de Nederlandse les hadden voorbereid. De jonge bewoners waren trots om hun centrum voor te stellen en de bezoekers te woord te staan.Blauwland-GeellandIn de namiddag was het tijd voor het spel ‘Blauwland – Geelland’. Dit spel, op maat gemaakt voor kinderen tot 12 jaar, wil kinderen laten aanvoelen dat het soms erg moeilijk is om te leven in een land waar je de taal en de gewoonten niet begrijpt, en dat 'anders zijn' in feite soms heel gewoon is.De groep leerlingen werd in twee landen verdeeld, ‘Blauwland’ en ‘Geelland’, elk land met zijn eigen spelregels en gebruiken. Een klein groepje afgevaardigden uit het ene land werd dan naar het andere land gestuurd (en vice versa) waar ze moesten proberen meespelen. Doorheen dit proces merkten de leerlingen aan de lijve dat het niet leuk is om de regels niet te kennen en het (spreekwoordelijke) deksel op de neus te krijgen.Hierna volgde er een nabespreking om de link met de realiteit te leggen. Want zoals het voor sommige kinderen niet leuk was om te spelen volgens de regels van Blauw- of Geelland, is het niet altijd eenvoudig voor een jonge vluchteling om in een vreemd land terecht te komen. Het vieruurtje vormde een smakelijke afsluiter.