ICT Service Manager Applicaties (m/v/x)



Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.

 

Fedasil zoekt een:

ICT Service Manager Applicaties (m/v/x)

Voltijds contract van onbepaalde duur (38u.)

Interne /externe selectie

Referentienummer: 9130/157 

 

Functie

Doel

Instaan voor het beheer van een of meerdere applicaties nadat ze opgeleverd en in productie gesteld zijn, en de begeleiding bij het in plaats stellen van nieuwe functionaliteiten of andere veranderingen aan de door jou beheerde applicatie. Dit in samenwerking met ICT-medewerkers en in afstemming met de interne klanten 

teneinde

bij te dragen aan ICT-toepassingen die de uitvoering van de basisopdrachten van de federale organisatie op een efficiënte en correcte manier ondersteunen.

Context

Je zal werken in het PMO-team van de ICT-dienst op de hoofdzetel van Fedasil in Brussel. Dit team bestaat uit project managers en service managers die samen het end-to-end beheer van de ICT-projecten en producten in goede banen leiden. De ICT-dienst maakt deel uit van de Directie Algemene Diensten van Fedasil en voorziet het hele Agentschap, inclusief de opvangcentra van Fedasil, van de nodige software- en hardware-oplossingen. 

Verantwoordelijkheden

Als ICT Service Manager Applicaties bestaan je taken voornamelijk uit:

  • Het opvolgen en oplossen van de openstaande issues voor de applicaties die jij beheert, in samenwerking met je ICT-collega’s en in overleg met de interne klanten
  • Indien de door jouw beheerde toepassing via een overheidsopdracht tot stand kwam: het opvolgen van de opdracht met de leverancier, vooral wat betreft de opleveringen na de go-live van de applicatie (planning, afspraken, SLA’s, budget, …)
  • Indien de door jouw beheerde toepassing via een interne ontwikkeling tot stand kwam: het opvolgen van de verdere ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten of bugfixes
  • Het beheer van urgente/kritieke problemen die zich voordoen met jouw applicaties, in overleg met de interne klanten en de eventuele leverancier(s)
  • De collega’s die meewerken aan de door jou beheerde toepassingen aansturen en motiveren: instructies geven, het geleverde werk erkennen
  • Duidelijk communiceren naar het service team toe, de interne klanten en de hiërarchisch verantwoordelijke; rapporteren over de status van de service(s) en de voornaamste indicatoren bijwerken voor de opvolging van de service(s) in het ICT-portfolio
  • Zich ertoe verbinden om de service(s) en zijn procedure(s) continu te verbeteren.

 

Profiel

U hebt ervaring in 'service management' en hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, zijn waarden en zijn doelgroep. Voor meer informatie, raadpleeg www.fedasil.be. 

Diploma en ervaring

  • Diploma 
  • Optie 1 : je beschikt over een Masterdiploma ICT zonder ervaring;
  • Optie 2 : je beschikt over een Masterdiploma met minstens 1 jaar ervaring (zie rubriek "ervaring")
  • Optie 3 : je beschikt over een Bachelorsdiploma ICT met minstens 1 jaar ervaring (zie rubriek "ervaring");
  • Optie 4 : je beschikt over een Bachelorsdiploma met minstens 2 jaar ervaring (zie rubriek "ervaring").
  • Ervaring
  • Optie 1 : zonder ervaring;
  • Optie 2 of 3 : minimaal 1 jaar ervaring;
  • Optie 4 : minimaal 2 jaar ervaring.

Relevante beroepservaring vereist op vakgebied ICT Service Management, waarbij je minimaal 4 van de onderstaande taken hebt uitgevoerd:

  • Opvolgen en oplossen van incidenten in verband met programmering en/of toepassingen;
  • Antwoorden bieden op vragen of klachten van gebruikers;
  • Onderhandeling en/of opvolging van een SLA met een leverancier;
  • Formuleren van concrete voorstellen om bestaande programma’s te verbeteren, rekening houdend met de noden van de gebruikers en dit binnen de grenzen van de reglementering en techniek;  
  • Analyseren, in overleg met experten en gebruikers, van de wijzigingen in de bestaande reglementering en de business processen en hun invloed op de bestaande informaticatoepassingen;
  • Opleidingen verzorgen en informatie geven over nieuwe toepassingen.

Om te kunnen bepalen of je aan de selectie-eisen voldoet, moeten bovenstaande vereiste ervaringen duidelijk op je CV worden beschreven in de vorm van:

Vakgebied: aantal jaren ervaring

  • Taak 1 voltooid
  • Taak 2 voltooid

Anders wordt uw aanvraag niet in aanmerking genomen voor verdere selectie.

 

Technische vaardigheden

Vereisten:

  • Je hebt minstens 3 jaar ervaring met het beheer van ICT-applicaties, -services, of -producten.
  • Je hebt kennis en ervaring inzake de implementatie van methodologieën van service management.
  • Je hebt praktische ICT-vaardigheden (Internet, Word, Excel, PowerPoint).

Troeven:

  • Je heb een certificering in service management (bv. ITIL).
  • Je hebt kennis van Agile/Scrum.
  • Je hebt ervaring met Microsoft 365 Sharepoint en Teams.
  • Je hebt ervaring met Jira.
  • Je hebt kennis van gegevensbescherming (GDPR).
  • Je hebt kennis van de werking van de asielinstanties en asielprocedure.
  • Je hebt praktische ervaring met een helpdesk ticket systeem. 
  • Je bent Nederlandstalig/Franstalig en beschikt over een goede kennis van de tweede landstaal.

Algemene vaardigheden

  • INFORMATIE INTEGREREN: Linken leggen tussen verschillende gegevens, alternatieven bedenken en adequate conclusies trekken.
  • MEDEWERKERS MOTIVEREN: De kwaliteiten van medewerkers erkennen, hen stimuleren om initiatief te nemen door hen verantwoordelijkheden te geven en de eigen leiderschapsstijl aan te passen.
  • OBJECTIEVEN BEHALEN: Actief deelnemen, resultaatgerust wereken en de verantwoordelijkheid opnemen voor de genomen acties.
  • ADVISEREN: Advies geven aan collega’s en met hen een vertrouwensrelatie opbouwen gebaseerd op expertise.

  

Aanbod

Wij bieden een verrijkende en stimulerende werkervaring binnen een dienst in volle ontwikkeling.  

Type overeenkomst

Een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur (38 uur/week).

Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.

Categorie A: een administratie uurrooster met vaste en variabele periodes en diensten van 7u36 per dag, van maandag tot en met vrijdag.   

Locatie

Fedasil - Hoofdzetel

Kartuizersstraat 21

1000 Brussel  

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau NA11 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt € 3869,66 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be.  

Voordelen

  • Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
  • Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
  • Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
  • Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
  • Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
  • Valorisatie van nuttige werkervaring.
  • Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).
  • Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
  • Mogelijkheid tot telewerken.   

Zin om te solliciteren?

Solliciteer tegen ten laatste 22/11/25 door het kandidatenformulier in te vullen via de link "solliciteren" onderaan de vacature. Om in overweging genomen te worden, moet je kandidatuurdossier het volgende bevatten:

  • een motivatiebrief;
  • een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen);
  • een kopie van het vereiste diploma. 

Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.

Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.

Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen. 

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad –model 595 & 596.2) gevraagd worden.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.

Selectieprocedure

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attesten indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie 

De selectie, bestaande uit een schriftelijke test en een selectiegesprek, zal plaatsvinden in de week van 23/11/2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, maar niet als eerste gerangschikt staan, wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 1 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij christophe.mahaut@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

 

 

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.