Senior ICT Project Manager (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.
Fedasil zoekt een
Senior ICT Project Manager (m/v/x)
Voor de Directie Algemene Diensten
Interne en externe selectie
Referentienummer: 24092025-99999-247
Functie
Doel
Binnen de ICT-dienst van Fedasil, en meer bepaald binnen het Match-IT-team, zorg je ervoor dat het ontwikkelteam vlot zijn werk kan doen. We geloven in ownership en samen met het team ontwikkel je features op end-to-end basis. Je beheert de planning van het project en bent rots in de branding bij het releasebeheer. Resourceplanning, facturatie en de timesheets van de consultants hebben geen geheimen voor jou. Als een ticketje ergens blijft hangen, ga je erachteraan. Je bent overtuigd van de agile manier van werken en helpt je collega’s bij het verfijnen van onze methodologie. Zo stel je het Match-IT team in staat om oplossingen op maat te ontwikkelen voor de uitdagingen waarmee het agentschap en haar partners geconfronteerd worden.
Context
Elke dag zorgt het opvangnetwerk voor menswaardige opvang voor meer dan 30 000 verzoekers om internationale bescherming. Boven op de basishulp (bed, bad, brood) staan Fedasil en de opvangpartners ook in voor de sociale begeleiding van de bewoners.
Fedasil ontwikkelt sinds 2016 in samenwerking met de opvangpartners het softwarepakket Match-IT om belangrijke kernprocessen te stroomlijnen, high level inzicht te krijgen in de doelgroep en operationele realiteit, en de collega’s in het werkveld maximaal te ontlasten van administratieve inefficiëntie. Match-IT ondersteunt alle basisprocessen voor het identificeren van bewoners, het beheren van opvangplaatsen en het ondersteunen van de sociale begeleiding. De uitdaging voor de komende jaren is om de bestaande processen flexibeler, gebruiksvriendelijker en efficiënter te maken, met nog steeds de focus op administratieve efficiëntie.
Voor de bouw en het onderhoud van de Match-IT applicatie stuurt de Programma Manager drie teams aan: het technisch team (ontwikkeling en architectuur), het applicatie managementteam (onderhoud en support) en het programmateam (aansturen nieuwe ontwikkelingen). Jij zal als Senior projectmanager deel uitmaken van het eerste team en dagelijks samenwerken met de drie teams. Jij bent functioneel leidinggevende van da technisch team en rapporteert zelf aan de Programma Manager.
Inhoud
- Je bent de spil die de motor doet draaien: Je begeleidt de day to day en zorgt ervoor dat de staffing, objectieven en werkafspraken helder zijn om van ons product een succesverhaal te maken. Je waakt over de capaciteit van het team en beheert veranderende behoeften op een transparante manier.
- In samenspraak met de program manager en de product owner stel je de overkoepelende planning op.
- Je waakt er over dat de collega’s de nodige middelen hebben en de nodige bekwaamheden kunnen ontwikkelen om de doelstellingen te kunnen realiseren en dat ze voldoende geïnformeerd, ondersteund en begeleid worden.
- Je waakt erover dat de standaarden, rollen en verantwoordelijkheden gerespecteerd worden. Je verzekert dat alle projectdocumentatie compleet en up to date zijn, en dat ze op een correcte manier worden opgeslagen.
- Je volgt mee de timesheets en de facturatie op.
- Je trackt de risico’s en werkt een mitigatieplan uit.
- Je volgt de releases op en organiseert de roll-outs en go/nogo meetings.
- Geen project zonder communicatie: Je organiseert vergaderingen om de samenwerking en de nodige uitwisseling tussen de teamleden te verzekeren. Je assisteert ook de Program Manager bij de voorbereiding van de steerco.
- Je gaat proactief op zoek naar de juiste informatie zodat je weet waarover je spreekt en verzekert samen met de product owner dat het team de doelstellingen goed gecapteerd heeft. Je bouwt hiervoor aan duurzame relaties.
- Je werkt mee aan de invulling van kennisbeheer en de verdere professionalisering van de dienst en het Agentschap op werk-methodologisch vlak (center of excellence PM) en vanuit uw functie als Project Manager.
- De inherente complexiteit van het totaalplaatje is voor jou een evident uitgangspunt en je neemt graag het initiatief om het projectstructuur en body te geven en je eigen functioneren en dat van je team te optimaliseren.
- Je brengt met andere woorden orde in de chaos en fungeert zodoende als lichtend baken waar anderen zich op kunnen richten en verlaten. Je laat de zaken vooruitgaan zonder een pletwals te zijn. Eenvoud, efficiëntie en transparantie zijn hierbij de toverwoorden.
Profiel
U heeft een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor alle info: raadpleeg www.fedasil.be.
Diploma en ervaring
Je hebt een master/licentie (niveau A).
Je hebt ervaring als projectmanager in een agile context.
Je hebt ervaring in het aansturen van een (multifunctioneel) team: coachen, motiveren, leiden en evalueren.
Je kent de overheidssector en overheidswetgeving (pluspunt).
Technische vaardigheden
Vereisten
Je hebt kennis van Agile projectmanagement methodologieën (certificaat is een plus).
Je bent luisterbereid, gericht op samenwerking en service minded.
Je hebt een goede kennis van het Frans.
Troeven
Je hebt een grondige kennis van management of in de bedrijfskunde of non-profit/publiek management
Basiskennis van ITIL is een plus.
Algemene vaardigheden
INFORMATIE INTEGREREN: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.
MEDEWERKERS INTEGREREN: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.
OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ADVISEREN: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.
Aanbod
Type overeenkomst
Een voltijds contract van onbepaalde duur (38u/week) met clausule in het kader van Europese Financiering (AMIF).
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Een administratie uurrooster met vaste en variabele periodes en diensten van 7u36 per dag, van maandag tot en met vrijdag.
Plaats van tewerkstelling
Fedasil Hoofdbestuur
Kartuizersstraat 21
1000 Brussel
Loon
U wordt aangeworven op het niveau NA21 met de loonschaal die voor u van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt € 4399 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van uw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be.
Voordelen
Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).
Meerder dagen telewerk mogelijk.
Zin om te solliciteren?
Heeft u interesse in deze functie en herkent u zichzelf in het profiel, stuur dan een sollicitatiebrief met uitgebreide motivatie, een curriculum vitae en een kopie van uw diploma via de link in de vacature op https://fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil
Solliciteer ten laatste op 06-12-2025 middernacht
Om in overweging genomen te worden, moet uw kandidatuurdossier het volgende bevatten:
- een motivatiebrief
- een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen)
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad –model 595 & 596.2) gevraagd worden.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectie bestaat uit schriftelijke testen en een selectiegesprek en zal plaatsvinden vanaf 07-12-2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij christophe.mahaut@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.