Adjunct Centrumdirecteur (m/v/x)



Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

 

Fedasil zoekt een:

Adjunct centrumdirecteur (m/v/x)

Voor het opvangcentrum van SCHILDE

Referentienummer: 9078_022

 

FUNCTIE

Doel

Je stuurt een of meerdere diensten binnen het opvangcentrum aan met het oog op de operationele doelstellingen van deze diensten en op de efficiënte, kwalitatieve en humane opvang van asielzoekers.

Context

Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 178 bewoners en er werken 41 personeelsleden.

Deze personeelsleden hebben zeer diverse profielen en staan in voor de goede werking van het centrum: maatschappelijk werkers, opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders…. Het opvangcentrum voorziet immers niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het centrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden.

Als adjunct-centrumdirecteur maak je deel uit van de centrumdirectie, die bestaat uit één centrumdirecteur en twee adjunct-centrumdirecteuren. In deze rol geef je rechtstreeks leiding aan twee diensthoofden: één van het team Onthaal en één van het Logistiek-Technisch team. Daarnaast stuur je de financiële dienst aan en coach je de medewerkers binnen die dienst.

Meer informatie over het centrum en de werking van Fedasil vind je op www.fedasil.be.

 

Inhoud

Als adjunct-centrumdirecteur ben je verantwoordelijk voor drie diensten binnen het centrum. Je speelt een centrale rol in het uitschrijven van het beleid rond procedures en instructies die nodig zijn voor de goede werking van deze diensten. Samen met de centrumdirecteur vertaal je de strategische lijnen naar concrete richtlijnen, die je samen met je diensthoofden implementeert. Je ziet erop toe dat deze gedragen worden door de diensthoofden en hun teams, en je voorziet regelmatige overlegmomenten om opvolging en afstemming te garanderen.

Logistieke en technische opvolging

  • Je stuurt de logistieke werking binnen het opvangcentrum aan met het oog op efficiënte, kwalitatieve en humane opvang van de bewoners.
  • Samen met het technisch team zorg je voor de opvolging van onderhoudswerken, herstellingen en de bijhorende kwaliteitscontroles.

Financiën en boekhouding

  • Je bent eindverantwoordelijke voor de dienst boekhouding, waarin twee medewerkers werken, waaronder een deskundige boekhouding die instaat voor de dagelijkse opvolging.
  • Je beheert de budgetten (begroting en uitgaven) en het aankoopbeleid (overheidsopdrachten).
  • Je coördineert en controleert het betalingsverkeer en de kasuitgaven.

Aanpak en organisatie

  • Je vertaalt het beleidsplan van het opvangcentrum en de instructies van de directeur en het hoofdbestuur naar concrete werkplanningen voor je diensten.
  • Je staat in voor de dagelijkse aansturing: verdeling en opvolging van taken, uitwerking van verbeteringen, procedures, richtlijnen en vademecums.
  • Je ziet toe op naleving van arbeidsreglementering, arbeidsomstandigheden, procedures, richtlijnen en gedragscodes.

Leidinggeven en overleg

  • Je organiseert overlegmomenten met je diensthoofden, motiveert en coacht hen, en evalueert hun functioneren.
  • Je stimuleert de ontwikkeling van competenties binnen de teams door middel van opleidingen.
  • Je staat je medewerkers bij met vragen of problemen en beheert complexe probleemdossiers.

Beleid en expertise

  • Je neemt deel aan multidisciplinair overleg en directievergaderingen, waar je rapporteert, analyses maakt en adviezen formuleert binnen je beleidsdomeinen.
  • Je onderschrijft de methode herstelgericht werken en participeert actief aan de uitwerking ervan.
  • Je volgt wettelijke en interne controles op, met ondersteuning van de nationale preventieadviseur, en bent verantwoordelijk voor de uitwerking van het Globaal Preventieplan.

Preventie en veiligheid

  • Je coördineert opleidingen inzake preventie en veiligheid en geeft zelf interne trainingen over veiligheidsvoorschriften, brandbestrijding, productkennis en ergonomie.
  • Je onderhoudt externe contacten met organisaties zoals aannemers, privéfirma’s, de brandweer en de preventieadviseur.

Flexibiliteit en vervangingen

  • Je vervangt de centrumdirecteur bij afwezigheid.
  • Je neemt deel aan een beurtrol voor telefonische permanentie. In weekends ben je telefonisch bereikbaar en bereid om bij ernstige situaties naar het centrum te komen.

 

PROFIEL

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be.

Diploma en ervaring

Je hebt een diploma master/licentiaat.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring in een leidinggevende functie.

Technische competenties

Je beschikt over leidinggevende capaciteiten en weet hoe je medewerkers moet evalueren.

Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, PowerPoint…

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.

Generieke competenties

Informatie integreren: Leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies.

Medewerkers motiveren: Erkennen van de kwaliteiten van de medewerkers, hen stimuleren in het nemen van initiatieven door hen verantwoordelijkheden toe te kennen en de eigen leiderschapsstijl aan hen aan te passen.

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Adviseren: Advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensband met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise.

Troeven

Je bent vertrouwd met het werken in een multidisciplinair team en/of in een residentiële setting.

Je hebt ervaring met projectbeheer en procesverbetering.

Je spreekt Engels en/of andere vreemde talen. 

 

AANBOD

Type overeenkomst

Een voltijds contract (38u) van onbepaalde duur.

Indien het contract ingaat vóór de voorziene openingsdatum van het opvangcentrum Schilde (begin 2026), zal de tewerkstelling tijdelijk plaatsvinden in het opvangcentrum van Deurne (Ergo De Waellaan 32 – 2100 Deurne).

Er wordt een werfreserve aangelegd voor de duur van minstens 2 jaar voor alle type arbeidsovereenkomsten. De aangelegde werfreserve kan ook door andere opvangcentra gebruikt worden.

Categorie A: administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

Plaats van tewerkstelling

Opvangcentrum Schilde

Brasschaatsebaan 126

2970 Schilde

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau NA1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum maandsalaris bedraagt bruto € 3.869,66   (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be.

Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

 

ZIN OM TE SOLLICITEREN?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 12 oktober 2025.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief;
  • een gedetailleerd CV (waarmee we vereisten en ervaring kunnen beoordelen);
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal

Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.

Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.

Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

 

SELECTIEPROCEDURE

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 21 oktober 2025 in de namiddag. 

Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau. 

Voor bijkomende info, contacteer yen.vandamme@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

 

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.