ICT Service Manager (m/v/x)
Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere categorieën van vreemdelingen die ook recht hebben op opvang ("opvangwet" van 12 januari 2007). Fedasil organiseert, rechtstreeks of via haar partners, een kwaliteitsvolle opvang en begeleiding. Het Agentschap beheert bovendien de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV). Fedasil coördineert de programma's voor vrijwillige terugkeer vanuit België. Fedasil draagt bij tot het uitwerken, de voorbereiding en de uitvoering van het opvangbeleid. In het kader van verschillende initiatieven zorgt Fedasil voor de integratie van de opvangcentra binnen de plaatselijke gemeenschap.
Fedasil zoekt een:
ICT Service Manager (m/v/x)
Voltijds contract van onbepaalde duur (38u.)
Externe/interne selectie
Referentienummer: 20250514-99999-196
Functie
Doel
Bij de ICT-dienst van Fedasil sta je als Service Manager in voor het beheer van een of meerdere applicaties nadat ze opgeleverd en in productie gesteld zijn. Je verzekert de continuïteit van de processen van de interne klanten van de ICT-dienst door ervoor te zorgen dat de ICT-producten die je beheert naar behoren werken. Je staat daarnaast in voor de begeleiding bij het in plaats stellen van nieuwe functionaliteiten of andere veranderingen aan de door jou beheerde applicaties, dit in samenwerking met ICT-medewerkers (bv. ontwikkelaars of infra-specialisten) en in afstemming met de interne klanten. Eén van de producten die je beheert is Match-IT, de applicatie de kernprocessen van het agentschap digitaliseert.
Context
Je zal werken in het PMO-team van de ICT-dienst op de hoofdzetel van Fedasil in Brussel. Dit team bestaat uit project managers en service managers die samen het end-to-end beheer van de ICT-projecten en producten in goede banen leiden. De ICT-dienst maakt deel uit van de Directie Algemene Diensten van Fedasil en voorziet het hele Agentschap, inclusief de opvangcentra van Fedasil, van de nodige software- en hardware-oplossingen.
Verantwoordelijkheden
Als Service Manager bestaan je taken voornamelijk uit:
- Het opvolgen en oplossen van de openstaande issues voor de applicatie(s) die jij beheert, in samenwerking met je ICT-collega’s en in overleg met de interne klanten
- Beantwoorden van support tickets en vragen van gebruikers in verband met de applicatie(s) die jij beheert
- Onderhouden van goede contacten met interne en eventueel externe stakeholders (leveranciers, partners)
- Duidelijk communiceren naar het service team toe, de eindgebruikers, interne klanten en de hiërarchisch verantwoordelijke.
Als medewerker van het Match-IT team
- Beantwoord je vragen van Match-IT gebruikers en los je problemen op.
- Geef je een duidelijke uitleg aan nieuwe gebruikers en begeleidt hen in de werking van de applicatie.
- Hou je samen met de Service Manager Applications en je collega’s toezicht op het goed functioneren, het gebruik en de beveiliging van de applicatie.
- Werk je mee aan het uitbouwen en in productie nemen van nieuwe functionaliteiten
- Neem je deel aan het testen van nieuwe functionaliteiten
Profiel
Je hebt bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, zijn waarden en zijn doelgroep. Voor meer informatie, raadpleeg www.fedasil.be.
Diploma
- Optie 1: Je beschikt over een bachelordiploma ICT zonder ervaring;
- Optie 2: Je beschikt over een bachelordiploma met minstens 1 jaar ervaring (zie rubriek ‘ervaring’);
- Optie 3: Je beschikt over een CESS met minimaal 2 jaar ervaring (zie rubriek “ervaring”).
Ervaring
- Optie 1: zonder ervaring
- Optie 2: minimaal 1 jaar ervaring
- Optie 3: minimaal 2 jaar ervaring
Relevante beroepservaring vereist op vakgebied “klanten- of gebruikersondersteuning”, waarbij je minimaal 2 van de onderstaande taken hebt uitgevoerd:
- Taak 1 : het beantwoorden van vragen van klanten/gebruikers op een professionele manier;
- Taak 2 : communiceren naar meerdere klanten/gebruikers in verband met een problematische situatie of incident;
- Taak 3 : klanten of gebruikers begeleiden of opleiden in het gebruik van een tool of om een handeling uit te voeren.
Relevante beroepservaring vereist op vakgebied “implementatie Service Management”, waarbij je minimaal 2 van de onderstaande taken hebt uitgevoerd:
- Taak 1 : (helpen bij) het in plaats brengen van procedures en best practices;
- Taak 2 : (helpen bij) het documenteren van zaken;
- Taak 3 : (helpen bij) het verbeteren van de dienst.
Om te kunnen bepalen of je aan de selectie-eisen voldoet, moeten bovenstaande vereiste ervaringen duidelijk op je CV worden beschreven in de vorm van :
Vakgebied: aantal jaren ervaring
- Taak 1 voltooid
- Taak 2 voltooid
- …
Anders wordt uw aanvraag niet in aanmerking genomen voor verdere selectie.
Technische vaardigheden
Vereisten:
- Je bent in staat de noden van gebruikers snel te begrijpen en deze te vertalen naar duidelijke processen.
- Je bent Nederlandstalig/Franstalig en beschikt over een goede kennis van de tweede landstaal.
- Je hebt praktische ICT-vaardigheden (Internet, Word, Excel, PowerPoint).
Troeven:
- Ervaring in de sociale sector in het algemeen, ervaring in het domein van opvang en asiel en ervaring met het doelpubliek.
- Ervaring in een support- of klantgerichte functie.
- Een certificering in service of project management (bv. ITIL of PRINCE2).
- Kennis van Agile/Scrum.
- Ervaring met Jira.
- Praktische ervaring met een helpdesk ticketing systeem.
Algemene vaardigheden
INFORMATIE ANALYSEREN: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.
PROBLEMEN OPLOSSEN: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van de oplossing.
OBJECTIEVEN BEHALEN: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.
ONDERSTEUNEN VANUIT EXPERTISE: Anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.
Aanbod
Wij bieden een verrijkende en stimulerende werkervaring binnen een dienst in volle ontwikkeling.
Type overeenkomst
Een voltijdse arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur (38 uur/week).
Er wordt een wervingsreserve opgesteld voor alle types van contracten voor een duur van 2 jaar.
Een administratie uurrooster met vaste en variabele periodes en diensten van 7u36 per dag, van maandag tot en met vrijdag.
Loactie
Fedasil - Hoofdzetel
Kartuizersstraat 21
1000 Brussel
Loon
Je wordt aangeworven op het niveau NBI1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het minimum bruto maandsalaris bedraagt € 3055,05 (startsalaris zonder anciënniteit op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag kan variëren in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.fedweb.be.
Voordelen
Variabel uurrooster en 26 vakantiedagen op jaarbasis (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).
Gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.
Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer.
Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.
Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.
Valorisatie van nuttige werkervaring.
Vele mogelijkheden tot opleidingen (te volgen tijdens de werkuren).
Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.
Mogelijkheid tot telewerken.
Zin om te solliciteren?
Solliciteer tegen ten laatste 15/08/2025 door het kandidatenformulier in te vullen via de link "solliciteren" onderaan de vacature. Om in overweging genomen te worden, moet je kandidatuurdossier het volgende bevatten:
- een motivatiebrief;
- een gedetailleerd CV (waarmee we diplomavoorwaarden en ervaring kunnen beoordelen);
- een kopie van het vereiste diploma.
Buitenlands diploma en/of diploma in een andere taal
Als je jouw diploma behaald hebt in een ander land dan België of in een andere taal dan het Nederlands, bekijk dan de specifieke pagina van werkenvoor.be.
Solliciteer je voor een functie in een andere taal dan die van je diploma? Let dan goed op, want in sommige gevallen moet je aantonen dat je die taal beheerst door te slagen voor een taaltest! Schrijf je zo snel mogelijk in voor de vereiste test, want het behalen van een taalcertificaat is een voorwaarde voor het selectiegesprek. Controleer of dit op jou van toepassing is door de informatie over buitenlands diploma of diploma in een andere taal' te raadplegen.
Gelieve de nodige certificaten aan je kandidatuur toe te voegen te voegen.
Juridische attesten
Als je weerhouden bent voor de functie, zal een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad –model 595 & 596.2) gevraagd worden.
Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.
Diversiteit
Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Om hiervan gebruik te maken, moet je de selectieverantwoordelijke informeren.
Selectieprocedure
Voorselectie
De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest overeenkomt met de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.
Selectie
De selectie bestaat uit een selectiegesprek vanaf 16/08/25. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden wordt de kandidatuur in een wervingsreserve bijgehouden voor alle types van arbeidsovereenkomsten voor de duur van 2 jaar. De kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.
Alle bijkomende informatie kan verkregen worden bij christophe.mahaut@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).
Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.