Diensthoofd boekhouding (m/v/x)



Fedasil kent materiële hulp toe aan verzoekers om internationale bescherming en aan andere vreemdelingen die recht hebben op opvang (‘Opvangwet’ van 12 januari 2007). Het Agentschap organiseert, rechtstreeks of via zijn partners, kwaliteitsvolle opvang en begeleiding en staat ook in voor de observatie en oriëntatie van niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (de 'NBMV'). Fedasil coördineert de organisatie van vrijwillige terugkeer naar de herkomstlanden. Het Agentschap ondersteunt de uitwerking en voorbereiding van het opvangbeleid en wil bijdragen aan een correcte beeldvorming, de maatschappelijke aanvaarding en de uitvoering van een rechtvaardig migratiebeleid.

 

Fedasil zoekt een

Diensthoofd boekhouding (m/v/x)

voor het opvangcentrum van Sint-Truiden

Interne & externe selectie

Referentienummer: 9011/380

 

FUNCTIE

Doel

Als diensthoofd ben je verantwoordelijk voor de efficiënte werking van de financiële dienst, inclusief budgetbeheer, rapportering en controle. Je ondersteunt ook de personeelsdienst bij administratieve en organisatorische taken en optimaliseert de algemene administratie binnen de organisatie. Je neemt de leiding over deze teams en zorgt ervoor dat alle administratieve processen correct, tijdig en vlot verlopen. Je leidt het team naar resultaten en ondersteunt de professionele ontwikkeling van de medewerkers. Je coacht medewerkers, stuurt bij waar nodig en werkt samen met de directie om de organisatie administratief en financieel op koers te houden.

Context

Het opvangcentrum heeft een capaciteit van 500 bewoners en er werken 100 personeelsleden.

Deze personeelsleden hebben zeer diverse profielen en staan in voor de goede werking van het centrum: sociaal werkers, opvoeders, onthaalmedewerkers, verpleegkundigen, begeleiders…. Het opvangcentrum voorziet immers niet alleen in de dagelijkse basisbehoeften (zoals onderdak, voedsel en kledij), verzoekers om internationale bescherming krijgen ook sociale, juridische en medische bijstand. Bovendien organiseert het centrum verschillende activiteiten en opleidingen zodat de bewoners hun tijd nuttig kunnen besteden. Als diensthoofd werk je binnen de dienst administratie,  deze bestaat uit de dienst boekhouding en de personeelsdienst. Je coacht en stuurt 5 medewerkers aan. (meer informatie over het centrum in kwestie vind je op www.fedasil.be).

Inhoud

Je bepaalt de doelstellingen, prioriteiten, taakverdeling en optimaliseert de processen voor het team in nauw overleg met de directie. Je volgt de dagelijkse werking op. Je werkt een operationeel plan, procedures en vademecums uit.

Je zorgt voor een duidelijke communicatie binnen de dienst, je organiseert overlegmomenten en staat in voor het kennisbeheer van de dienst.

Je stelt werkroosters op en controleert de werking van de dienst. Hierbij hanteer je KPI’s en je let op de naleving van het arbeidsreglement, gedragscodes en andere voorschriften.

Je motiveert en evalueert je medewerkers en stimuleert hen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen.

Je staat garant voor een goede samenwerking met andere diensten en personen binnen en buiten het centrum.

Financieel beheer: Je bent verantwoordelijk voor een efficiënt en transparant financieel beleid binnen de organisatie. Dit houdt onder andere in dat je toezicht houdt op een correcte boekhoudkundige verwerking van financiële dossier en processen. Je zorgt voor een correcte administratie en bewaakt de financiële gezondheid van de organisatie…

Personeelsbeheer: je speelt een actieve rol in het ondersteunen en optimaliseren van het HR- beleid binnen de organisatie. Je zorgt er onder andere voor dat nieuwe medewerkers een vlotte integratie krijgen en biedt ondersteuning bij opleidingsplannen, selectie en wervingen....

Je geeft advies aan de directie en rapporteert over financiële en personeel gerelateerde aangelegenheden.

PROFIEL

Je hebt een bijzondere interesse voor Fedasil, zijn werking, waarden en doelgroep. Voor meer info: raadpleeg www.fedasil.be

Diploma en ervaring

Je hebt een bachelor-/graduaatsdiploma, bij voorkeur in een administratieve, financiële of economische richting of gelijkwaardige ervaring.

Je hebt een eerste relevante professionele ervaring met de coördinatie van een team.

Je bent communicatief sterk en weet medewerkers te motiveren en te begeleiden.

Je werkt nauwkeurig, bent oplossingsgericht en behoudt steeds het overzicht.

Technische competenties

Je hebt een goede basiskennis van MS Office: Word, Excel, …

Je hebt een grondige kennis van administratieve processen. 

Je hebt voeling met/interesse in het werken met een kwetsbare en diverse doelgroep.

Generieke competenties

Informatie analyseren: Gericht analyseren van gegevens en kritisch beoordelen van informatie.

Problemen oplossen: Omgaan met en zelfstandig oplossen van problemen, zoeken van alternatieven en uitvoeren van de oplossing.

Objectieven behalen: Beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties.

Ondersteunen vanuit de expertise: Anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren.

Troeven

Je weet hoe je medewerkers moet evalueren.

Je bent vertrouwd met het werken in een residentiële setting.

Je spreekt Engels, Frans en/of andere vreemde talen.

AANBOD

Type overeenkomst

Een contract van onbepaalde duur (38u).

Er wordt telkens een werfreserve aangelegd voor alle type arbeidsovereenkomsten voor de duur van minstens 2 jaar. De aangelegde werfreserve kan ook door andere opvangcentra gebruikt worden.

Categorie A: administratief uurrooster met vaste en variabele uren en prestaties van 7u36 per dag, van maandag tot vrijdag.

Plaats van tewerkstelling

Fedasil Sint-Truiden

Montenakenweg 145

3800 Sint-Truiden

Loon

Je wordt aangeworven op het niveau B1 met de loonschaal die voor jou van toepassing is. Het maandsalaris bedraagt minimum bruto € 2.913,67 (startsalaris op basis van een voltijdse arbeidsovereenkomst, aan de huidige index). Dit bedrag varieert in functie van jouw nuttig geachte beroepservaring. Voor meer inlichtingen, raadpleeg www.bosa.belgium.be

Voordelen

26 vakantiedagen per jaar (direct bij indiensttreding en in verhouding tot de prestaties en het werkregime).

Gratis openbaar vervoer voor woon-werkverkeer.

Mogelijkheid tot fietsvergoeding voor woon-werkverkeer.

Maaltijdcheques en voordelige aanbiedingen met een Federale kortingskaart.

Voordelige hospitalisatieverzekering en diverse sociale voordelen.

Valorisatie van nuttige werkervaring.

Heel wat opleidingsmogelijkheden (te volgen tijdens de werkuren).

Aanvullend pensioen in de vorm van een groepsverzekering.

Premie voor leiding geven (indien team van min. 5 pers.).

ZIN OM TE SOLLICITEREN?

Heb je interesse in deze functie en herken je jezelf in het profiel, solliciteer dan via de link in de vacature op www.fedasil.be/nl/werken-bij-fedasil. De uiterste datum om te solliciteren is 11/05/2025.

Om in overweging genomen te worden, moet je ons volgende zaken bezorgen:

  • een motivatiebrief;
  • een gedetailleerd CV (waarmee we competenties en ervaring kunnen beoordelen);
  • een kopie van het vereiste diploma.

Buitenlands diploma

Indien je het vereiste diploma in het buitenland hebt behaald, moet je een gelijkwaardigheidsattest toevoegen, uitgereikt door NARIC-Vlaanderen. Voor meer informatie, raadpleeg www.naricvlaanderen.be. Voor vacatures in Brussel, zie ook www.equivalences.cfwb.be.

Kennis van het Nederlands

Je hebt een diploma in het Nederlands, uitgereikt door een Belgische onderwijsinstelling of van een ander land in zoverre het onderwijs in het Nederlands verliep. Zoniet, moet je het bewijs toevoegen dat je geslaagd bent voor een taalexamen Nederlands van Bosa. Voor meer informatie, raadpleeg www.werkenvoor.be.

Juridische attesten

Als je weerhouden bent voor de functie, zullen we een bewijs van goed gedrag en zeden (uittreksel van het strafblad) algemeen model en model 2 vragen.

Je moet voldoen aan de wetgeving inzake de toegang tot het Belgische grondgebied en de arbeidsvergunningen. Indien je geen Belgisch staatsburger bent, moet je de gepaste documenten voorleggen wanneer je weerhouden bent voor de functie.

Diversiteit

Fedasil wil diversiteit bevorderen en wil onder andere personen met een handicap aanmoedigen om te solliciteren. Indien je een handicap hebt, kan je een redelijke aanpassing vragen van de selectieprocedure. Gelieve in dit geval vooraf de selectieverantwoordelijke te informeren.

SELECTIEPROCEDURE

Voorselectie

De selectiecommissie bestudeert alle kandidaturen. De preselectie gebeurt op basis van je kandidatuurdossier (CV en motivatiebrief, diploma + gelijkstelling en attest indien nodig). Alleen de kandidaten waarvan het profiel het meest aansluit bij de functievereisten zullen worden uitgenodigd voor een selectiegesprek.

Selectie

De selectie bestaat uit een schriftelijke test en een gesprek en zal plaatsvinden op 22 mei 2025. Van de kandidaten die geschikt worden bevonden, wordt de kandidatuur voor de duur van 2 jaar in een wervingsreserve bijgehouden. Deze wervingsreserve kan door andere opvangcentra geraadpleegd worden. Kandidaten die niet geslaagd zijn, kunnen gedurende 6 maanden niet meer deelnemen aan een nieuwe procedure voor een gelijkaardige functie op hetzelfde niveau.

Voor bijkomende info, contacteer cindy.ceulemans@fedasil.be (selectieverantwoordelijke).

Via onderstaande link wordt u doorgestuurd naar cvwarehouse.com, waar u op deze vacature kan solliciteren.